Nyt panel: Hvorfor er det så svært at realisere OPP-projekter?

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) opfordrer til Offentligt-Privat Partnerskab (OPP) i forbindelse med en række infrastrukturprojekter. Men hvad er potentialet med OPP, og hvorfor er det så svært at gennemføre? Mød panelet her.

Af Peter Pagh-Schlegel
Fagdebatredaktør

Der har i mange år været snak om at bruge Offentlig-Privat Partnerskab (OPP) til at realisere infrastrukturprojekter. Denne ambition blev også formuleret i det forrige regeringsgrundlag fra 2011, men endnu er ambitionen ikke blevet indfriet.

Transportminister Hans Christian Schmidt peger nu på tre konkrete infrastrukturprojekter som mulige kandidater til at blive finansieret gennem OPP. Det drejer sig om en havnetunnel i København, den tredje limfjordsforbindelse ved Aalborg og en omfartsvej ved Randers.

Men hvorfor har det været så svært at realisere disse projekter? Hvad står i vejen for OPP-projekter? Og er det de rigtige projekter, ministeren har valgt at fokusere på? Og hvad er det yderligere potentiale fremadrettet for OPP-projekter?

Altinget har udvalgt et debatpanel, som de kommende uger vil diskutere disse spørgsmål.

Panelet består af:

Hans Christian Schmidt 
Transport- og bygningsminister.

Michael Svane
Branchedirektør for Transport og Infrastruktur hos Dansk Industri.

Peter Damgaard Jensen
Adm. direktør i PKA Pension.

Søren Vikkelsø
Afdelingschef i COWI - afdeling for samfundsøkonomi. Tidligere markedsdirektør i Sund & Bælt og ansat i Finansministeriet. Uddannet cand.polit.

Carsten Greve
Professor ved CBS, Copenhagen Business School.

Pia Olsen Dyhr (SF)
Partiformand og politisk ordfører i Socialistisk Folkeparti. Tidligere transportminister.

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører for Enhedslisten.

Villum Christensen (LA)
Transportordfører for Liberal Alliance.

Forrige artikel Transportminister: Jeg giver OPP-bolden op Transportminister: Jeg giver OPP-bolden op Næste artikel Movia: Drop de rigide regler og lad kommunerne styrke mobiliteten Movia: Drop de rigide regler og lad kommunerne styrke mobiliteten