Novo Nordisk: Flere børn skal cykle, men social ulighed, forældre og kortsigtet tænkning står i vejen

Siden 2014 er andelen af børn, som aldrig eller sjældent cykler i skole, steget fra 33 procent til 39 procent i 2022. Hvis vi skal have flere børn og unge op på cyklen, kræver det mere samarbejde og flere langsigtede projekter, skriver Jeppe Theisen.

Antallet af danskere med kroniske sygdomme som overvægt, diabetes og hjertekarsygdomme er stigende og lægger et pres på vores sundhedsvæsen.

Den udvikling vil vi i Novo Nordisk gerne bidrage til at vende.

Men hvordan arbejder vi på løsninger, der er med til at sikre, at færre udvikler kronisk sygdom? Det gør vi blandt andet med forebyggelse - og særligt med fokus på børn og unge. 

I Danmark er vi i besiddelse af et stærkt værktøj, når det gælder forebyggelse af kroniske sygdomme: Cyklen. Den er en stor del af vores kulturelle selvforståelse som samfund og er et sundhedsfremmende, bæredygtigt transportmiddel.

Samarbejde på tværs af hele samfundet

I Danmark cykler mange af os hver dag i skole eller på arbejde, hvor man i andre lande kun ser cyklen som et redskab til motion og fritid.

Forebyggelse handler netop om daglig bevægelse, og her er det vigtigt, at enhver form for bevægelse tæller.

At cykle til skole fremmer børns trivsel, sociale liv, kondition, koncentration og sundhed. Det er ikke raketvidenskab, men det er substantielt underbygget videnskab, som er demonstreret i adskillige undersøgelser. 

Den altoverskyggende politiske udfordring ved forebyggelse er, at resultaterne ikke kun kan ses på den korte bane. Det er nødvendigt at tænke langsigtet om forebyggelse og indse, at ikke alle resultater udmøntes i morgen, når det gælder nationens sundhed. 

I Novo Nordisk står vi ikke tilbage for langsigtede projekter, som giver gevinst over tid.

Vi ved også, at succes kræver samarbejde. For at forebygge det stigende antal danskere med kroniske sygdomme skal vi samarbejde på tværs af industri, politikere, foreninger og offentlige institutioner - og vi skal turde tænke langsigtet. 

Både børn og voksne skal vælge cyklen til

Novo Nordisk Danmark samarbejder med Cyklistforbundet om at sætte fokus på cyklisme og få flere børn op på cyklen.

Det sker blandt andet igennem projektet Alle Børn Cykler Alliancen.

Siden 2014 er andelen af børn, som aldrig eller sjældent cykler i skole, steget fra 33 procent til 39 procent i 2022, og andelen af børn, som simpelthen aldrig cykler, er steget fra 21 procent til 25 procent.

Undersøgelsen viser også, at børnene gerne vil cykle mere, og at børn, hvis forældre cykler, også selv cykler. 

Én af udfordringerne er, at flere forældre også skal cykle.

Vi forældre sætter rammerne for hverdagen, særligt når børnene er små, og vi er børnenes rollemodeller. I Novo Nordisk arbejder vi meget med netop rollemodeller.

{{toplink}}

Vores professionelle cykelhold, Team Novo Nordisk, viser, at det er muligt at opnå sine sportslige drømme, også når man lever med type 1-diabetes.

På samme måde skal vi inspirere forældre til at være stærke rollemodeller – og vi skal også vise børnene andre rollemodeller inden for cykling. Der er nok at tage af. 

Flere cyklister kræver langsigtede projekter

En anden udfordring, for at få børnene op på cyklen, er den sociale ulighed i cykling.

Udstyret skal være i orden. Det gælder både for cyklen og cykelstierne. Børn skal have de rette muligheder og føle sig sikre, når de tager cyklen til skole.

Hvis dette er på plads, er der store sundhedsmæssige gevinster ved, at flere børn i Danmark cykler. Det gælder både på den korte og lange bane.

Der er mange gode initiativer i gang, og de skal skaleres op.

Der er også mange nye spørgsmål, vi bør stille os selv. Kan man tænke i leasing af børnecykler, så man ikke skal købe en ny cykel, hver gang barnet vokser ud af den gamle? Kan vi være bedre til at genanvende brugte cykler? Kan området nær skoler forbeholdes cykler? Kan vi prioritere flere cykelstier?

Der er mange gode muligheder og udfordringer, som vi kan diskutere videre, og det er klart, at hvis vi skal have flere børn og unge op på cyklen, kræver det mere samarbejde og flere langsigtede projekter.

Det er ikke kun godt for den enkelte at være sund. Forebyggelse er et fælles ansvar og giver en fælles gevinst.

{{toplink}}

Forrige artikel EL i Hovedstaden til transportministeren: Regeringen bremser selv forbedringerne af den kollektive trafik EL i Hovedstaden til transportministeren: Regeringen bremser selv forbedringerne af den kollektive trafik Næste artikel Radikalt byrådsmedlem: Lad os indkapsle de danske motorveje med solcelleanlæg og energiparker Radikalt byrådsmedlem: Lad os indkapsle de danske motorveje med solcelleanlæg og energiparker