Minister gambler med togdriften

DEBAT: Transportministeren er handlingslammet og bør indkalde til forhandlinger om DSB og fremtidens togdrift. Oppositionen har derfor kaldt ministeren i samråd om den danske togfrift og DSB's økonomi. Det skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).

Af Kristian Pihl Lorentzen
MF, Trafikordfører for Venstre

Den danske jernbane er truet på både kort og lang sigt. Der har alt for længe været transportpolitisk tomgang hos Transportministeriet, og de blå partier (V, DF, K, LA) skruer nu bissen på og kræver handling. Derfor indkalder vi transportminister Magnus Heunicke i samråd.

Heunicke har alt for længe gamblet med den danske togdrifts fremtid og syltet en lang række vigtige spørgsmål: Genforhandlingen af DSB’s kontrakt, politiske krav til fremtidens togdrift, fremtidig organisering af jernbanen, DSB’s skrantende økonomi, realiseringen af timemodellen i balance med den øvrige togdrift, materielstrategi i lyset af udfasning af IC4/IC2 mv.

Drop skræmmekampagnen
I stedet for at indkalde til disse livsnødvendige forhandlinger har ministeren travlt med at opstille skræmmebilleder om Venstres forslag om at genindføre et effektivitetskrav på 300 mio. kr. over for DSB. Ministeren truer med at aflyse hvert 12. tog, lukke togstrækninger og lønnedgang.

Ministeren bør droppe sine skræmmebilleder og valgkampsretorik. I stedet bør han forholde sig til fakta.

Professor i økonomi og ledelse på AAU Anders Drejer har i en artikel til Altinget sagt følgende:

"Det, Magnus Heunicke siger, har ingen gang på jord. DSB vil ikke gå fallit, fordi man fjerner de 300 millioner kroner, for selskabet har allerede tjent pengene. Så kan det være, at resultatet bliver dårligere, når året er omme, fordi der kan være nogle gældsposter, der spiller ind. Men DSB tjener penge," siger Anders Drejer.

Jernbanens udfordringer skriger på handling
DSB har leveret en materielplan efter 2025 i sit oplæg ”Fremtidens Togdrift”. Dog er det afgørende lige nu at få sat fokus på, hvad der skal køre på de danske skinner de kommende 10-15 år. Ikke mindst i lyset af IC4-skandalen, hvor en oprydning trænger sig på.

Vi skal udvise rettidig omhu og udarbejde en holdbar samlet materielplan frem til 2025, der også tager hensyn til stigningen i passagerantallet. Planen skal ses i sammenhæng med velovervejede udbud af strækninger som middel til bedre og billigere togdrift.

Vi vil desuden stille krav til ministeren om, at han forholder sig til DSB’s oplæg ”Fremtidens Togdrift”, hvor statens eget togselskab argumenterer for, at det jernbaneteknisk er usandsynligt at realisere timemodellen (kørsel med højst en time mellem storbyerne).

Superlyntog går ud over den øvrige jernbane
Ministeren bør ærligt fortælle befolkningen, at superlyntog og de dyrekøbte minutter mellem storbyerne går ud over den øvrige vigtige jernbanedrift. Og at de forkromede planer reelt bidrager til at skævvride landet.

Med baggrund i ministerens transportpolitiske tomgang har DSB udarbejdet en provisorisk køreplan fra medio december 2014, som Transportministeriet har godkendt. Da der er tale om en administrativt godkendt køreplan for DSB, som ikke er baseret på en politisk aftale om pejlemærker for jernbanen, vil vi under samrådet spørge ind til, hvordan ministeren vil sikre passagernes rettigheder.

Vi opfordrer ministeren til at stoppe sin transportpolitiske handlingslammelse og i stedet indkalde til reelle forhandlinger. Kun via forhandlinger kan vi sikre den danske togdrifts fremtid og fortsat værne om passagerernes rettigheder.

Forrige artikel Er tiden løbet fra målene for den kollektive trafik? Er tiden løbet fra målene for den kollektive trafik? Næste artikel Forbrugerrådet: Passagererne i centrum Forbrugerrådet: Passagererne i centrum