EL om Kattegatforbindelsen: Fuldstændig tonedøvt at prioritere kortere rejsetid over klima og natur

Kattegatforbindelsen er en klimamæssig blindgyde, der allerede i anlægsfasen vil koste dyrt på CO2-kontoen. Og så forstyrrer den én af de sidste bastioner af fri natur i Danmark. Sæt en stopper for projektet nu, skriver Mai Villadsen.

Vi står midt i en klimakrise. Naturen er truet. Arbejdskraft er i mangel.

Alligevel taler vi om at prioritere det største anlægsprojekt på vejområdet i Danmark nogensinde. Selvom det er kulsort, skader naturen og bruger vores sparsomme ressourcer dybt uklogt.

Kattegatforbindelsen vil blive næsten tre gange så lang som Storebæltsbroen med nye motorveje i begge ender. Det, mener jeg, er fuldstændigt tonedøvt. For klimaforskerne er ikke bare enige om, at vi skal reducere vores udledning. De er enige om, at vi skal reducere den her og nu.

Samtidig er befolkninger over hele kloden på gaden. I frustration over, at politikerne ikke lytter til ønsket om en mere bæredygtig verden og en hurtig grøn omstilling.

I Enhedslisten lytter vi til forskerne. Og vi kræver Kattegatbroen og spekulationerne omkring den stoppet nu. Kattegatbroen er et skridt i den forkerte retning og rummer en logik, der aldrig slutter.

At hvis vi bare får én vejbane mere, så får vi mindre trængsel. Men det kommer aldrig til at løse problemet med for mange biler på vejene.

Vi er nødt til at indføre andre udvælgelseskriterier for at skabe projekter her i landet, end at det i sig selv er et mål at nedbringe trængslen på vejene inden hele vores land er plastret til i motorveje. Vi skal tænke i alternativer.

Fuldstændig tosset

Infrastrukturberegningerne medregner ikke tabet af natur eller alternative løsninger på trængslen. Og det er fuldstændig tosset.

For vi har brug for en retfærdig trafikpolitik – som tager udgangspunkt i høj tilgængelighed, lav pris, og som i langt højere grad tilgodeser alle. Vi kan få meget kollektiv transport, samkørsel, delebilsløsninger og hjemmearbejdsløsninger, for de minimum 110 milliarder kroner broen på nuværende tidspunkt står til at koste. 

Alt sammen tiltag, der nedbringer trængslen, CO2-forbruget og skaber kollektive løsninger alle kan benytte. Det vil skabe bedre dækning med den kollektive transport, som både er grøn og gavner dem, der ikke har råd til en bil.

Det er en bunden opgave at tænke klogt om det tilbageværende CO2-budget. Kattegatbroen vil alene i anlægsfasen øge den danske udledning med tre millioner tons CO2. Med følger også en stigning på over 17.000 daglige ture mellem øst og vest Danmark.

Hvis vi skal reducere vores klimaudledning med 70 procent i 2030, så er den nemmeste måde at gøre det på at anvise nye og andre handlemuligheder. Hver gang vi reducerer en biltur, har vi sparet miljø, klima og infrastruktur for belastningen.

Koster også naturen

Vi afkobler os i højere og højere grad fra naturen. Og vi glemmer desværre også ofte at beskytte den.

Kattegatbroen vil putte støj og lys nogle af de få steder, der er tilbage i Danmark, hvor man kan opleve en rigtig uforstyrret stjernehimmel og total ro om natten. En sidste bastion, hvor vi kan lade naturen stå tilbage i sin egen ret.

Vi skal have et opgør med at ville plastre hele landet til med menneskelig aktivitet, blot for at spare rejsetid i et allerede lille land med korte afstande. Vi skal i en anden retning med bedre løsninger for naturen, for klimaet og de mange. Det mener Enhedslisten. Og det vil vi kæmpe for at overbevise et flertal i folketinget om.

{{toplink}}

Forrige artikel Verdensnaturfonden: En nytænkt Kattegatforbindelse kan blive grundlaget for fremtidens natur-positive infrastruktur Verdensnaturfonden: En nytænkt Kattegatforbindelse kan blive grundlaget for fremtidens natur-positive infrastruktur Næste artikel Aktører: Hvis danskerne skal vælge den kollektive transport, skal de føle, at det er trygt Aktører: Hvis danskerne skal vælge den kollektive transport, skal de føle, at det er trygt