Lad forsyningsnettet inspirere infrastrukturen

DEBAT: Planlægningen af fremtidens infrastruktur kræver visionær tænkning frem for lappeløsninger, som vi ser det i dag. Det mener markedsdirektør i Rambøll.

Af Jens Egdal
Markedsdirektør for trafik, byplanlægning og veje, Rambøll Danmark

I Danmark har vi et forsyningsnet, som bygger på minimum et tostrenget system. Det vil sige, at sker der en fejl på et forsyningskabel eller andet, vil der alligevel komme f.eks. strøm i danskernes stikkontakter eller gas i ledningerne.

Hvorfor er der ikke udarbejdet et lignende system gældende for infrastrukturen? Vi har i Danmark kun en højklasset forbindelse for både vej og bane; ned gennem Jylland, over Lillebælt, over Storebælt og over Øresund.

Nogle af disse broer er forholdsvis nye, men prognoser og tendenser viser, at der de kommende 15-20 år vil komme flere og flere biler på vejene, og at presset på den samlede infrastruktur derfor vil stige, ligesom danskerne flytter længere og længere væk fra arbejdspladsen.

Derudover stiller vi krav om, at vi skal kunne få varer fra hele verden bragt lige til døren, og disse kommer kun frem til os via transport. Alt dette giver mere trafik og med den struktur, trend og pendlingskultur, vi har i dag, vil fremtiden byde på kø, kø og atter kø i kerneområderne.

Man er i gang med at planlægge forbedringer af det eksisterende vej- og banenet, men hvorfor kun arbejde ud fra det, vi har - "lappeløsninger" - og ikke også se på, hvad vi måske skulle have?

Lad os se på en forbindelse mere ned gennem Jylland, en forbindelse mellem Jylland og Sjælland over Kattegat kombineret med ny højhastighedsforbindelse Århus - København 1 time.

Herigennem vil vi give borgerne bedre og hurtigere muligheder for at komme frem og tilbage. Danmark har altid været blandt de førende inden for infrastruktur. Det skal vi da blive ved med at være.

Jeg opfordrer til at tænke mere visionært og lade sig inspirere af forsyningsnettet, når vi snakker infrastruktur - lad os sikre os bedst muligt mod nedbrud og dermed fortsat være et af verdens mest attraktive steder at leve og etablere sig.

Og - der skal tænkes visionært, når vi taler trafikløsninger - vi bliver derfor nødt til at tænke minimum 30-50 år frem.

Forrige artikel DN: Transporten skal være mere bæredygtig Næste artikel Udgifter og udbytte i infrastrukturprojekter følges ikke ad