ITD: Tak som byder til penge fra Grøn Fond, men skru ned for statsstøtten generelt

Den grønne omstilling bliver dyr - rigtig dyr for vognmændene. Alligevel siger jeg 'nej tak' til en fond, hvor vognmændene bare kan stille sig i kø med hatten i hånden og bede politikerne om støtte til grønne projekter, skriver John A. Skovrup.

I april kunne aftalepartierne bag Grøn Fond fortælle, at efter sommerferien skal 75 af fondens millioner udmøntes til indkøb af el-lastbiler og hjemmeladere.

Et bredt flertal i Folketinget har afsat 750 statslige millioner kroner i Grøn Fond. Penge der skal bruges til grønne tiltag og effektiviseringer af vejgodstransporten frem til 2030.

Nu skal man jo være et skarn, hvis ikke man siger pænt tak for pengene fra Grøn Fond, og i International Transport Danmark (ITD) er vi tilfredse med, at der kommer gang i udmøntningen af midler fra fonden.

Men samtidig vil jeg også løfte en advarende pegefinger i forhold til den fremtidige udmøntning af millionerne fra Grøn Fond og til statslige støtteordninger i det hele taget.

Den grønne omstilling bliver dyr - rigtig dyr for vognmændene. Alligevel siger jeg 'nej tak' til en fond, hvor vognmændene bare kan stille sig i kø med hatten i hånden og bede politikerne om støtte til grønne projekter.

Blot mere bureaukrati

Det er sørgeligt at se landbrugets situation, som et erhverv der lever – eller måske nærmere overlever – på statens nåde. Det ønsker jeg ikke for vejgodstransport-branchen, og det er jeg ret sikker på, at min kollegaer heller ikke ønsker.

Politiske flertal skifter og aftaler udløber, så der er ingen garantier for, at støtteordninger rækker ud i evigheden. Og hvis først pengene til støtte er væk, hvad gør man så, hvis man har gjort sig afhængig af den?

Samtidig betyder puljer og støtteordninger også ekstra bureaukrati og mere administration for vognmændene.

Nye dokumenter og ansøgninger skal udfyldes og sendes ind oveni et i forvejen alt for bureaukratisk system. Og lad mig slå helt fast, at vognmænd tjener penge bag rattet – ikke på kontoret.

{{toplink}}

Jeg ser derfor hellere, at statens millioner i Grøn Fond bliver anvendt på en måde, som optimerer infrastrukturen og rammevilkårene for den grønne omstilling.

I International Transport Danmark mener vi, at politikerne og transportbranchens aktører, når de første 75 millioner kroner er delt ud til ansøgerne, bør sætte sig sammen og drøfte, hvordan de resterende 675 millioner kroner fra Grøn Fond skal anvendes.

Min anbefaling er, at pengene bliver investeret i at få bygget en infrastruktur ude langs vejene, hvor el-lastbiler kan lade op, og at politikerne ikke forsøger at presse den grønne omstilling igennem.

Teknologien skal følge med ambitionerne

Politikerne skal forstå, at ting tager den tid, de tager, og det gælder også den grønne omstilling.

For virkeligheden er, at teknologien for el-lastbiler stadig er på et niveau, hvor ganske få vognmandsfirmaer reelt kan vælge at skifte fra diesel til el og samtidig løse deres opgaver 1:1.

Infrastrukturen er nærmest ikke eksisterende og el-lastbiler er fortsat markant dyrere end lastbiler, der kører på diesel.

Hvis en vognmand skal køre grønt, bliver der også nødt til at være sorte tal på bundlinjen – ellers hænger det ikke sammen. Derfor nytter det ikke noget, hvis politikerne opstiller mål, som ikke har bund i den virkelighed, ITD's medlemmer oplever ude på vejene.

Derfor er det vigtigt at få understreget, at Grøn Fonds 675 millioner kroner ikke kommer til at række langt i forhold til hele den grønne omstilling – men det er helt bestemt en fin start. Så lad os bare komme i gang.

{{toplink}}

Forrige artikel Drivkraft Danmark: El-monopolernes ringe kundeservice forsinker den grønne omstilling Drivkraft Danmark: El-monopolernes ringe kundeservice forsinker den grønne omstilling Næste artikel Green Power Denmark: Kritik af de hårdtarbejdende elnetselskaber klinger hult Green Power Denmark: Kritik af de hårdtarbejdende elnetselskaber klinger hult