Intermodaliteten i Danmark halter

DEBAT: Mulighederne for at kombinere bil, bus, cykel og tog er for uigennemtænkte. Det skader bl.a. konkurrenceevnen, mener ugens debattør.

Af Jens Loft Rasmussen
Direktør, Dansk Cyklist Forbund

Intermodalitet. Ordet ligger ikke ret godt i munden, men det dækker over en helt central brik i det store trafikale puslespil, som vi skal have til at gå op i de kommende år. Puslespillet kommer nemlig kun til at gå op, hvis vi kombinerer alle transportmidler så intelligent som overhovedet muligt.

Bilister bliver tvunget ind i trængslen
Trængsel på indfaldsvejene og i storbyerne opstår nemlig ikke, fordi mange mennesker vælger at køre i bil. Den opstår, fordi unødvendigt mange vælger at køre bil hele vejen fra hjemmet til jobbet. Det gør de ikke, fordi de er vilde med bilkøer på indfaldsvejene. De er tvunget ind i trængslen, fordi mulighederne for at kombinere bil, bus, cykel og tog simpelthen er uigennemtænkte. Intermodaliteten halter - og det bør vi rette op på.

Lad mig komme med et eksempel. I Ørestadens hjerte ligger shoppingcentret Fields, som har nappet sloganet 'Come together' fra en gammelt Beatles-sang. Og de ord er faktisk også ualmindeligt sigende for den trafikale situation i netop Ørestaden, der er ved at udvikle sig til et trafikknudepunkt af dimensioner med motorvejsgennemskæring, intercitytog til Sverige, metrobane og en hastigt stigende cykel- og biltrafik fra den lystigt spirende Ørestad.

Park and ride
Alligevel har ingen tænkt i, at dette knudepunkt kunne være et oplagt sted for trafikanter at stille bilen, før den sidste etape ind mod byen fortsatte på cykel eller i metro. Det ville ganske vist kræve gode, velindrettede parkeringsfaciliteter for både cykler og biler, men det ville til gengæld spare byen og borgerne for trængsel hver morgen, når bilerne kappes om at komme ind gennem byens nåleøjer.

I Holland har de lært lektien. De har med stort held begrænset trængslen i hovedstaden og ved indfaldsvejene ved helt systematisk at tænke i intermodaliteten og derved gøre det uhyre attraktivt at stille bilen uden for byen - eller måske helt at droppe bilen til fordel for en kombination af cykel og offentlig transport.

Transportsektoren skal samarbejde
Dansk Cyklist Forbund arbejder netop nu - med støtte fra blandt andet Realdania - på en vejledning i, hvordan man indretter god cykelparkering. Den er et led i kæden til bedre intermodalitet i Danmark. Et andet led kunne være større fokus på hurtigtog mellem landsdelene.

Men kæden bliver kun lang nok, hvis alle dele af transportsektoren samarbejder om at skabe effektive, pålidelige og gnidningsfrie kombinationsmuligheder i alle led.

Hvis vi ikke indretter os på en smartere måde, mister vi konkurrencekraft, og det bliver umuligt at få balance mellem arbejds- og familieliv. Vi har brug for hurtige og pålidelige kollektive transportforbindelser over de større afstande, og for bedre parkeringsfaciliteter for de individuelle transportmidler i ender og krydsningspunkter.

Der er behov for, at vi meget hurtigt lærer og udvikler vort forhold til intermodalitet. Jeg kan faktisk rigtig god lide det ord.

Forrige artikel Påvirkning af adfærd gennem kilometerafgift Næste artikel Politisk uvilje mod integreret trafik