IC4-kontrakt bør bringes til ophør

DEBATPANEL: DSB bør ideelt set omgående tvinges ud af aftalen om de fejlfyldte IC4-tog, og hver en sten i sagen skal vendes. Det mener trafikordfører i Dansk Folkeparti Kim Christiansen. Læs mere her.

Af Kim Christiansen
MF og trafikordfører, Dansk Folkeparti 

For nogen tid siden kom det frem, at DSB kan komme ud af IC4-kontrakten med det italienske skandale-firma Ansaldobreda. Det var da fantastisk, tænkte jeg. Min sjæl, hvad vil du mere? Lad så være, at det har taget så længe at nærlæse kontrakten, og at DSB ikke for længst har benyttet sig af den pågældende klausul til at komme ud af denne økonomiske og prestigemæssige skandale. Den slags spørgsmål vil uundgåeligt melde sig og burde gøres til genstand for en grundig kommissionsundersøgelse. DSB burde ideelt set omgående være tvunget ud af aftalen og hver en sten i sagen vendt.

Det virker nemlig ekstremt underligt, at det tager så lang tid at undersøge en kontrakt - vi taler om mange år, hvor leverancerne fra den italienske leverandør er udeblevet, og hvor danske passagerer er blevet fragtet i gamle kreaturvogne. Men når muligheden foreligger, bør DSB naturligvis benytte sig af den. Hvis det tager for længe for DSB at sidde og nørkle rundt med beslutningen, må regeringen hjælpe på vej.

Kortene skal på bordet
DSB burde ligeledes tvinges til at offentliggøre alle detaljer i samarbejdet med Ansaldobreda, herunder uklarheder i forbindelse med rabatter og dyre ekstraregninger.

Alt tyder desværre på, at DSB er blevet taget godt og grundigt ved næsen, og at italienerne griner hele vejen ned til banken. Jeg kan da godt forstå, at DSB skammer sig og ikke har lyst til at offentliggøre, hvordan man er blevet trukket rundt ved næsen og snydt, så vandet driver. Det er da så pinligt, som det overhovedet kan være. Men offentligheden har krav på, at alle kort bliver lagt på bordet, og skatteyderne og DSBs kunder har krav på, at der ikke forsvinder flere milliarder ned i ukendte italienske kasser.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at DSB skal ud af aftalen. Vi taler om endnu en ekstrabevilling på mellem 400 og 800 millioner kroner, og disse penge forsvinder nu ned i et bundløst hul - nøjagtig som alle de andre milliarder, der er blevet bevilget til dette pinligste trafikprojekt i danmarkshistorien.

 

 

 

Forrige artikel Et godt afsæt for Trængselskommissionen Et godt afsæt for Trængselskommissionen Næste artikel Kommunal vejvedligeholdelse er udfordret Kommunal vejvedligeholdelse er udfordret