Et godt afsæt for Trængselskommissionen

DEBATPANEL: Trængelskommissionen behøver mere viden om, hvor meget trængsel der egentlig er på vejene, og hvad den skyldes. Sådan skriver Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, i sit debatindlæg til Altinget | Transport. Læs mere her.

Af Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Alle, der dyrker atletik, herunder bl.a. højdespring, kender betydningen af et godt afsæt. Det er afgørende for, om springet bliver godt eller skidt.

Sådan er det også med kommissioner m.m.

27. juni 2012 mødes Trængselskommissionen til sit første møde. Jeg er glad for, at kommissionen i sit arbejde vil have afsæt i, at der er trængsel.

Inden man kaster sig over forslagene til, hvordan trængslen skal tackles, er det afgørende at sikre, at Trængselskommissionen står på et sikkert fundament. Et godt afsæt kræver nemlig et solidt fodfæste.

Brug for mere viden
Trængselskommissionen har brug for viden om, hvor meget trængsel, der egentlig er. Den seneste større kortlægning stammer fra det såkaldte "Projekt Trængsel" fra 2004, der baserer sig på tal fra 2001. Dengang blev trængslen i hovedstadsområdet opgjort til 120.000 timer per hverdag og de dertil knyttede samfundsøkonomiske omkostninger til 5,7 mia. kr. om året. Sidenhen er disse tal samt tal af nogenlunde samme størrelsesorden med jævne mellemrum dukket op i debatten.

EU Kommissionens interne forskningsenhed Joint Research Centre offentliggjorde for et par uger siden en analyse af trængslen på vejnettet i de europæiske lande. I analysen opgøres de årlige omkostninger ved trængsel i Danmark til 1,5 mia. euro. eller ca. 11 mia. kr. Analysen er baseret på data fra TomTom navigationsanlæg i bilerne.

Det er ikke kun omfanget af trængsel, der er interessant, men også den geografiske fordeling. Det er nyttigt at vide, hvor meget trængsel, der er i indre by, og hvor meget spildtid der er på indfaldsvejene. Dertil kommer, at trængsel ikke kun er et problem i hovedstadsområdet, men også i andre dele af landet.

Årsagerne til trængsel?
Der er også brug for viden om årsagerne til trængsel. Hvor stor en del af trængslen kan tilskrives vejarbejde? Hvor meget skyldes hændelser? Og hvor stor en del af trængslen kan tilskrives, at der er mange biler? En præcis diagnose er nemlig nødvendig, hvis man skal ordinære den rigtige medicin.

Et godt afsæt skaber grundlag for et elegant spring. Trængselskommissionen skal være i stand til at springe i både længden og højden. Hvis man skal tackle trængslen, kræver det en bred vifte af initiativer.

Jeg er glad for, at der er lagt op til, at der skal findes praktiske og jordnære forslag til handlinger. Jeg er bestemt også tilfreds med, at afsættet også omfatter en vurdering af perspektiverne for road pricing. Dermed forenes behovet for at gøre noget her og nu med behovet for kloge og langsigtede løsninger.

I DI vil vi bidrage alt det, vi kan. Jeg er sikker på, at et godt afsæt vil betyde, at vi kan tage de nødvendige spring for derigennem at løse den mangekamp, som trængslen er udtryk for.

 

Forrige artikel Danmark har rigeligt med store veje Næste artikel IC4-kontrakt bør bringes til ophør   IC4-kontrakt bør bringes til ophør