Hvordan får vi råd til fremtidens infrastruktur?

DEBAT: Staten har stort set ingen penge tilbage til infrastruktur, men kravet for nye investeringer bliver stadig større. Transportdebatten har derfor spurgt et nyt panel om, hvordan vi får råd til fremtidens infrastruktur. Læs om panelet her.

400 millioner kroner.

Så lidt er der tilbage til infrastruktur i Infrastrukturfonden. Så kassen er stort set tom, men det betyder ikke, at der ikke fortsat er krav til nye investeringer i infrastruktur.

Senest har eksempelvis Trængselskommissionen peget på projekter i hovedstadsområdet på op imod 40 milliarder kroner frem mod 2025. Og det er bare i hovedstadsområdet.

Men faktum er, at pengene ikke hænger på træerne i disse år, og derfor er spørgsmålet, om man er nødt til at vente på bedre tider. Eller bør man slet og ret hæve skatterne, eller i stedet ty til OPP og brugerbetaling på de store projekter?

Transportdebatten sætter derfor den næste måned fokus på finansiering af infrastrukturprojekter.

Panelet er: 

  • Carsten Greve, professor i political science på CBS. Han har blandt andet har forsket i udfordringerne ved OPP-projekter.
  • Villum Christensen, der er trafikordfører for Liberal Alliance. Han har været medlem af Folketinget siden 2008 og er valgt i Sjællands Storkreds.
  • Rasmus Prehn, der er trafikordfører for Socialdemokraterne. Han har været medlem af Folketinget siden 2005 og er valgt i Nordjyllands Storkreds.
  • Finn Bo Frandsen, der er chefanalytiker i Dansk Byggeri. Dansk Byggeri er en brancheorganisation for danske bygge- og anlægsselskaber, som har ca. 6000 medlemmer.
  • Jesper Langmack, der er direktør for PFA Kapitalforvaltning. PFA er ét blandt flere store danske pensionsselskaber, som har meldt sig meget interesseret i at investere i dansk infrastruktur gennem OPP-projekter.
  • Kaj V. Holm, der er viceadministrende direktør og finansdirektør i Øresundsbron. Øresundsbron driver og ejer den brugerfinansierede Øresundsbro, der løber mellem København og Malmø.
  • Søren Bülow, der er sekretariatschef i Dansk Vejforening. Foreningen arbejder for at holde fokus på et velfungerende vejnets betydning for økonomien, miljøet og sikkerhed. Medlemmerne er virksomheder og organisationer, der har professionel interesse i veje.
  • Brian Gardner Mogensen og Ute Stemmann, der er hhv. analysechef og chefkonsulent i Grontmij A/S. Grontmij er en rådgivningsvirksomhed, der blandt andet beskæftiger sig med finansiering og planlægning af infrastrukturprojekter. 

Forrige artikel Professor: Lær af Canada Professor: Lær af Canada Næste artikel Teknologien er klar til roadpricing Teknologien er klar til roadpricing