Fairplay på tysk?

REPLIK: DI Transport har intet imod den tyske mindsteløn, men mod det bureaukrati og pres på gældende EU-regler, der følger i kølvandet på den tyske ordning. Det skriver Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Af Michael Svane
Branchedirektør i DI Transport

Jan Villadsen, 3F Transport, skriver i et indlæg på Altinget, at det er uforståeligt, at danske transportvirksomheder og transportorganisationer klager over den tyske mindsteløn. Ifølge Jan Villadsen giver den lovbestemte mindsteløn i Tyskland fair vilkår på de tyske autobaner.

Samtidigt lader Jan Villadsen læseren forstå, at når DI og danske transportvirksomheder klager over den tyske ordning, så  skyldes det, at ”der spekuleres langt ud over grænsen for almindelig forretningsmoral”.Jan Villadsen henviser til, at hvis ”man overholder de danske regler om løn og diæter og tilhørende skatteregler, så er det vist ikke noget at frygte i Tyskland”.

I DI Transport har vi absolut ingen indvendinger mod, at Tyskland indfører en lovbestemt mindsteløn. Det er og bliver Tysklands egen sag. Når vi har meldt os i rækken af klagere, så er det fordi, vi for det første mener, at kravet om mindsteløn strider mod fundamentale EU-regler, når Tyskland lader alle transporter omfatte, hvad enten der er tale om cabotagekørsel eller international transitkørsel gennem Tyskland. For det andet så reagerer vi over det – sagt lige ud – voldsomme bureaukrati, som danske transportvirksomheder underlægges.

Mange uafklarede spørgsmål
De tyske regler indeholder blandt andet krav om datoen for udbetaling af mindstelønnen. Der gælder en række anmeldelsespligter for virksomhederne såsom navn og fødselsdato for de chauffører, som anvendes til eksempelvis kørsel gennem Tyskland. Tilsvarende skal der i et tidsrum op til 6 måneder oplyses starttidspunkt for kørslen i Tyskland. Oplysninger, der skal udfyldes på tysk, og som ikke kan sendes elektronisk, men skal sendes på en god gammeldags fax.

Og trods talrige henvendelser til blandt andet tyske myndigheder er der mange uafklarede spørgsmål.

DI Transport og ATL står ikke alene med at søge klarhed over de tyske regler. Vi har mange kolleger i lande som Holland, Belgien, Storbritannien, Sverige for blot at nævne nogle få lande, som også er på banen. Ingen kan vel påstå, at der i disse lande er tale om lønniveauer, der på nogen vis kolliderer med den tyske mindsteløn.

Det ville klæde Jan Villadsen, om han ikke blot satte lighedstegn mellem et ønske om klarhed og spekulation, men tværtimod bidrog til, at indsatsen mod ulovligheder, sort arbejde, piratkørsel m.v. sker på lovligt grundlag.

Vi vil - og vi har - konsekvent talt imod ulovligheder, men vi har også den grundlæggende holdning, at både Danmark, Tyskland og de øvrige EU-medlemslande skal overholde de fælles spilleregler i EU, som man selv har vedtaget helt demokratisk. Og hvis man ikke er tilfreds med reglerne, som de er, så må man jo politisk arbejde for en ændring. Det ville være rigtig fair.

Forrige artikel 3F: Tysk mindsteløn giver fair vilkår på autobahn 3F: Tysk mindsteløn giver fair vilkår på autobahn Næste artikel Jacob Buksti: Søfart er også transport Jacob Buksti: Søfart er også transport