DTU-professor: Omlæg bilbeskatningen til gavn for alle

TRANSPORTDEBATTEN: CO2 fra biler beskattes langt hårdere end CO2 fra andre kilder. Det giver forbrugerne et tab, for de bliver presset af afgifterne til at købe nogle andre biler end dem, de helst ville have haft, skriver Mogens Fosgerau, professor ved DTU.

Af Mogens Fosgerau
Professor, DTU

Det er let at se det tiltrækkende ved ideen om en grøn, provenuneutral omlægning af bilafgifterne.

Det er politisk selvmål at sætte bilafgifterne op. Omvendt kan det ikke rigtig lade sig gøre at sætte afgifterne ned, for så kommer statskassen til at mangle penge.

Så en provenuneutral omlægning må være vejen frem! Hvis man kunne skrue lidt på knapperne og få en grønnere bilpark, uden at det kostede nogen noget, så ville det jo være fantastisk! Ren win-win.

Skiftende regeringer har haft provenuneutrale omlægninger af bilafgifterne  på programmet. Der blev faktisk gennemført større omlægninger af bilafgifterne i 1997 og 2007.

Det er ikke let at lave en omlægning, der både er provenuneutral og grøn, og det er ikke givet, at de tidligere reformer har lykkedes med det. Det, jeg vil angribe her, er ideen om, at man bare sådan kan omlægge afgifter, uden det koster nogen noget.

Omkostninger for andre
For der er omkostninger. De falder bare på forbrugerne og kan ikke ses i nationalregnskabet.

Atmosfæren kan ikke se, hvor co2’en kommer fra. Og co2-besparelser har en pris, som varierer alt efter, hvor man sparer. Derfor er det smart at tage de billigste besparelser først.

Den letteste måde at gøre dette på er at lægge en afgift på co2. Derefter kan man overlade det til forbrugerne at prioritere, hvilket befrier politikere fra at skulle prøve at regne ud, hvad der er bedst for dem.

Nu har vi allerede lagt afgift på co2 gennem brændstofafgifterne.

Brændstofafgifterne er direkte rettet mod co2-udledningen, som jo er proportional med brændstofforbruget. Hertil kommer den afgift på co2, der implicit er lagt ind i bilbeskatningen.

Det koster 4000 kr, hvis en ny brændstoføkonomisk bil kører en km mindre per liter. Omregnet til bilens levetid svarer det til omkring 4 kr. per liter benzin.

Tab for forbrugerne
Det svarer igen til mere end 1500 kr. per tons co2. Det er langt mere, end co2-besparelser regnes til i andre sammenhænge.

Hertil kommer en tilsvarende effekt fra den grønne ejerafgift.

Så co2 fra biler beskattes langt hårdere end co2 fra andre kilder. Det giver forbrugerne et tab, for de bliver presset af afgifterne til at købe nogle andre biler end dem, de helst ville have haft.

Hvis de fik lov, ville disse bilister fx kunne betale en landmand for at spare lidt på drivhusgasserne og til gengæld få en bil med plads til barnevognen. Eller de kunne købe co2-kvoter af industrien til under 100 kr per ton.

Miljøet, familien og erhvervslivet kunne alle vinde: win-win-win!

Forrige artikel R: Afgiftsindtægter besværliggør en grønnere transport R: Afgiftsindtægter besværliggør en grønnere transport Næste artikel CONCITO: Flere veje til grønnere transportbeskatning CONCITO: Flere veje til grønnere transportbeskatning