DTL: Svulmende fremtidsvisioner løser ikke problemer nu og her

DEBAT: Det kræver ikke bare visioner for fremtiden, men også helt konkrete løsninger på hverdagens problemer, hvis transportbranchen for alvor skal have gang i hjulene, skriver Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør DTL – Danske Vognmænd

DTL – Danske Vognmænds valgdebat på Kronborg Slot om social dumping i transporterhvervet afslørede, at der er politiske muligheder for at samarbejde hen over midten i Folketinget – hvis man vil!

Men om der er krise eller ikke krise i branchen, er efterhånden blevet til ping-pong hen over bordet – og måske hen over hovedet på den enkelte vognmands hverdag.

Tabte arbejdspladser
Faktum er, at mere end hver femte vognmandsvirksomhed er forsvundet siden 2007, og de forsvundne kan man i sagens natur ikke tage temperaturen på. Der er lang vej til at genvinde tabene og for alvor få gang i hjulene.

Og faktum er også, at branchen udgør en mangfoldighed af transporttyper og fagspecialer, som ikke altid kan generaliseres på en måde, så alle kan se sig selv i det brede billede.

I DTL – Danske Vognmænds årlige konjunkturanalyse opererer vi med 23 forskellige måder at køre lastbil på. Det siger sig selv, at dagligdagen hos den vognmand, der kører med levende dyr, er væsensforskelligt fra den vognmand, der kører med kølegods. Ligesom møbeltransportører har andre behov end dem, der udfører autobugsering eller transporterer landbrugsprodukter.

En generel vækst i danske vognmænds indenrigstransporter er positivt, for de overlevende virksomheder har umiddelbart fået mere at lave – den enes død er den andens brød. Men det siger ikke noget om, hvordan den enkelte branchedel står, og hvad de kæmper med i hverdagen.

Fair konkurrencevilkår
Når DTL – Danske Vognmænd på det helt overordnede plan kæmper for fair og lige konkurrencevilkår på det europæiske marked, er det for, at dansk transporterhverv skal have en fremtid. Den fremtid kommer ikke af sig selv med et fælles marked, der med dogmet om den fri bevægelighed åbner op for regelshopping og arbitrage baseret på de forskelle, EU-landene har på det sociale og økonomiske område.

Presset på de nationale markeder, som udløber af den internationale transport og udnyttelsen af at være etableret i én EU-region, men operere i en anden, kan også påvirke det, som mange tror, blot er en niche i Danmark.

Små skridt fører til bedre resultater
Derfor er en meget stor del af DTL – Danske Vognmænds daglige indsats også rettet mod de betingelser, som den enkelte danske vognmand må leve under i hverdagen. Derfor har vi specialforeninger, netværk og erfa-grupper, som rådgiver os om problemerne i deres hverdag.

Når jeg før har talt om, at de små skridt bedre kan føre til resultater end svulmende visioner om, hvor det samlede transporterhverv skal være – for eksempel i kraft af beskæftigelsestal – på en vis given dato langt ude i fremtiden – ja, så er det, fordi vi kan se, at de små skridt i hverdagen i sig selv giver plads til udvikling. For udviklingen kommer fra erhvervet selv, hvis man giver de rette betingelser.

Et konkret eksempel er behovet for ordnede forhold i kurér- og varebilsbranchen, som DTL – Danske Vognmænd har sat på dagsordenen. Et andet eksempel er digitalisering af blokvogns-attester, så danske blokvogne ikke afvises i andre europæiske lande. Et tredje eksempel er indførelse af et digitalt vejnet og klassificering af broer til gavn for vores særtransporter. Et fjerde eksempel er ændrede regler for adskillelse af kønsmodne dyr og afskaffelse af klippekortordning for dyretransportører. Et femte eksempel er forenkling af affaldsregistreringen for affaldstransportører. Et sjette eksempel er bekæmpelsen af sort arbejde i flyttebranchen. Et syvende er operative arbejdsmiljøregler ved pakkehåndtering osv. osv.

Helt konkrete problemløsninger
Hertil kommer en række tværgående forhold for de nationale vognmænd, der heller ikke kræver visioner, men helt konkrete problemløsninger – hastigheder for lastbiler i byområder, muligheden for at drive vognmandsvirksomhed i landzone, fjernelse af loftet over den skattefri rejsegodtgørelse, bedre mulighed for varelevering i nattetimerne, øget kapacitet på rastepladser, og begrænsning i opholdet dér, samt større finansieringsmuligheder for vognmændene.

Den nuværende regering har med det etablerede Virksomhedsforum sørget for, at flere forhold af betydning for vognmændene i Danmark har været eller bliver underkastet en seriøs behandling. Det, man kunne ønske sig af en ny regering, er ikke bare, at dette forum fortsætter, men at fagministerierne i endnu højere grad tiltager sig en erhvervsvenlig vinkel over for de virksomheder, der stadig findes i landet.

DTL – Danske Vognmænd ønsker alle et godt valg.

Forrige artikel Concito: Grøn transport kræver nye afgifter og bedre organisering Concito: Grøn transport kræver nye afgifter og bedre organisering Næste artikel DI: Ønskeseddel til en ny regering DI: Ønskeseddel til en ny regering