DI: Fattig transportminister har skabt resultater

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har trods manglende penge i statskassen formået at skabe resultater, skriver Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Af Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

”Har du ingen penge, må du gå ... ”

Sådan lyder en strofe i en kendt dansk børnesang. Når man skal vurdere det første år for Hans Christian Schmidts virke som transport- og bygningsminister, er det meget nemt at forfalde til en klagesang over de manglende penge til investeringer i infrastrukturen.

Sandt er det da også, at infrastrukturen er et af de områder, hvor pengekassen er blevet smækket i. Og ja, det kan mærkes! Projekter er lagt i skuffen, mens andre er sat på standby.

Men det er ikke det samme, som at der ikke er skabt resultater!

Tværtimod. Jeg oplever, at der er blevet tid og plads til at tale politik. Det er i grunden ikke helt så ringe, at der er sat gang i den transportpolitiske debat i et år, hvor droner, selvkørende køretøjer, disruption, deleøkonomi for alvor har meldt sig på banen.

På resultatsiden skal jeg ikke mindst fremhæve følgende punkter:

Femern-forbindelsen
Takket været et eminent politisk håndværk og politisk snilde er det lykkedes for Hans Christian Schmidt og den danske forligskreds at holde fast i forbindelsen til trods for mange udfordringer undervejs. Jeg vil i den forbindelse især fremhæve Hans Christian Schmidts personlige engagement i forhold til den tyske side.

Når historien om Femern en gang skal skrives, så vil netop ministerens blik for at holde løbende møder med de ansvarlige ministre såvel i Berlin som i Kiel vise sig udslagsgivende.

Luftfartsstrategien
Hans Christian Schmidt har været bannerfører for, at vi skal have en luftfartsstrategi i Danmark, som peger fremad. Vi har fået en luftfartsminister – måske ikke af navn, men af gavn.

Sammen med erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har regeringen lagt sig i selen for at skabe grundlaget for en øget tilgængelighed og ikke mindst at styrke rammerne for luftfartserhvervet. I DI har vi arbejdet særdeles aktivt for at få en offensiv strategi, der har sit klare afsæt i en vækstdagsorden.

Selvom strategiarbejdet først afsluttes i foråret 2017, så har ministerens personlige engagement i strategien skabt forventninger om store resultater. At ministeren også er lydhør under arbejdet, illustreres ved, at Hans Christian Schmidt har sat fokus på pilotuddannelserne. Senest på Folkemødet har ministeren bekræftet, at manglen på piloter og flymekanikere indgår i regeringens arbejde.

Lyttemøderne
Hans Christian Schmidt er kendt som en minister, der glad og gerne tager ud for at lære og ikke mindst at lytte. I det første år er der afholdt fem lyttemøder rundt om i landet. Lyttemøderne blev rundet af ved en heldagskonference i begyndelsen af maj måned.

Ideen om at lade erhvervets helt almindelige udøvere komme frem med deres ønsker vidner om en minister, som lever op til den sande betydning af ordet minister. På latin betyder ordet minister nemlig tjener!

Lyttemøderne er båret af et stærkt ønske om at skabe konkrete resultater på baggrund af dialog med borgere og virksomheder. Så selvom du ikke har penge, som starten på dette indlæg lyder, så betyder det på ingen måde, at du må gå med uforrettet sag. Det er også bundlinjen for det første år for Hans Christian Schmidt som transport- og bygningsminister.

Forrige artikel Danske Regioner: Arbejdsmarkedet har brug for gode pendler-vilkår Danske Regioner: Arbejdsmarkedet har brug for gode pendler-vilkår Næste artikel Dansk Tog: Schmidt kan sikre flere passagerer Dansk Tog: Schmidt kan sikre flere passagerer