DTL: Schmidt er en mand med meninger og mod

DEBAT: Nok er der uoverensstemmelser at arbejde med, men det flyder også med lovende tiltag fra ministeriet, efter at Hans Chr. Schmidt (V) har indtaget det, skriver DTL-direktør Erik Østergaard. 

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd

Hvis nogle gik og troede, at det var transportminister Hans Christian Schmidt (V), der hang i bremsen på lovforslaget om de kollektive overenskomster, så har han altså sluppet den igen, skulle vi hilse og sige. 

Sagen er nu klogeligt sparket videre til Kammeradvokaten og skal drøftes videre med interessenterne den 14. juni. 

Hvem, der kan tage æren for den handling, udover ministeren selv, kan organisationerne så kappes om. For det er en kendsgerning, at utilfredsheden med L 118, som sagen om overenskomstkravet i godskørselsloven populært er blevet kaldt, var så udtalt, at den ellers så vedholdende minister måtte give ind og sætte tingene på pause. 

På det punkt siger vi så mange tak. Også fordi vi kan forstå, at ministerens oprindelige ønske om at lave en helt ny retstilstand på et område, som harmonerer med den danske model, er blevet noget modereret. Så ja: Vi ses til efteråret. Når sømmene skal slås i.

Ser forskelligt på sagerne
På et andet område, nemlig vedrørende adgangskrav for varebilstransportører, har Hans Christian Schmidt indtil videre været tilsvarende standhaftig og markant i sine holdninger: Indførelse af lovkrav til denne del af branchen vil efter ministerens mening medføre konkurrenceforvridning i forhold til udlandet samt et bureaukratisk helvede og risiko for gebyrpålæggelse af hele transportbranchen. Kort sagt: en dårlig idé.

Der er nu imidlertid et politisk flertal i Folketinget for ordnede forhold i kredsen af varebilstransportører. Men ser man bort fra denne parlamentariske kendsgerning et øjeblik, så er det også i denne sag kendetegnende, som i tilfældet L 118, at branchen har et andet syn på tingene end ministeren. 

Også her ses vi til efteråret, når rammerne for varebilstransportører skal lægges. Og mon ikke, der kan findes en vej, som kan opbløde ministerens store bekymringer. Det mener vi i al fald hos DTL – Danske Vognmænd. 

Meningernes mod
Sammenfattende tegner de to sager et billede af en minister, der langt hen ad vejen er karl for sin hat. Han har sine meningers mod, og der er ikke umiddelbart grund til at tro, at han, som det ofte er blevet fremført i kulisserne, er i lommen på bestemte merkantile interesser.  

Kald det ideologi eller manglende situationsfornemmelse. Men det betyder også, at Hans Christian Schmidt på sin helt egen buldrebasse-facon har tendens til at løbe ind i flere slagsmål end nødvendigt er.

I sagen om social dumping i transporterhvervet har ministeren dog efter eget udsagn tænkt sig at levere varen. Til stor tilfredshed for DTL – Danske Vognmænd.  

Allerede ved tiltrædelsen, hvor afgående S-transportminister Magnus Heunicke bad ham om at kæmpe videre mod den sociale dumping, sagde Hans Christian Schmidt til Altinget: 

"Jeg går ikke ind for social dumping. Men at tro, at det er noget, vi gør i Danmark. Og så kan de bare lære det. Det er altså forkert. Hvis det ikke foregår i EU, så vil der kun ske det, at vi gør vores egne konkurrencevilkår så ringe, at andre kommer og overtager." 

Holdningen gik igen på ministerens lyttemøder i efteråret.

Lover godt for fair vilkår
Ministeren overraskede positivt, da han i maj talte til Europa-Parlamentet og i forhold til cabotagekørsel nævnte den store udfordring med at skabe både fair og lige vilkår i det indre marked. 

Og mere positivt blev det, da Hans Christian Schmidt i et samråd meddelte Transportudvalget, at han er ved at lave en strategi sammen med en række allierede lande.

Det tegner godt, når EU-landenes transportministre omkring årsskiftet skal tage politisk stilling til et udspil fra EU-Kommissionens vejtransportpakke, hvor social dumping bliver et af de helt afgørende punkter. 

Fra os skal det lyde til Hans Christian Schmidt, at hvis det er med den hat på, som vi har fornemmet ud fra de hidtidige udmeldinger, så er vi i denne sag med ministeren. Hele vejen!

 

Forrige artikel Kari: Katastrofalt EU-udspil får Uber til at juble Kari: Katastrofalt EU-udspil får Uber til at juble Næste artikel 92-gruppen: Staten kan spare mange millioner med Togfonden 92-gruppen: Staten kan spare mange millioner med Togfonden