DF: Regeringen har forspildt mulighed for bedre togdrift

DEBAT: Regeringen har med den nye DSB-aftale forspildt muligheden for at rette op på mange af de fejl, som præger togdriften i almindelighed og DSB i særdeleshed. Den største fejl er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger, skriver Kim Christiansen (DF).

Af Kim Christiansen (DF)
Transportordfører 

Den nye 10-årige DSB-aftale, som regeringen forhandlede på plads med et snævert flertal på venstrefløjen, tager ikke fat på en stribe af de grundlæggende udfordringer for togdriften i Danmark. Desværre.

Regeringen har dermed forspildt en mulighed for at rette op på mange af de fejl, som præger togdriften i almindelighed og DSB i særdeleshed.

Overordnet set er den nye aftale alt for venlig over for DSB. Jeg synes, at der er lidt for mange kompetencer, der bliver overdraget til DSB, hvor det for mig at se ville have været bedre, hvis man fra politisk hold havde haft lidt mere hånd i hanke med tingene.

Ingen udlicitering 
En af de absolut største fejl, som Heunicke og co. har begået med den nye DSB-aftale er, at man ikke vil udlicitere flere strækninger. Der er i den grad brug for mere konkurrence på togdriften i Danmark. Vi ser, at eksempelvis Arriva med succes kører på strækningerne i det midtjyske.

Man burde i den nye aftale klart have lagt sig fast på, at en række strækninger skulle sendes i udbud. Det ville naturligvis også give DSB muligheden for at byde ind. For jeg er selvfølgelig ikke ude på bare at udelukke DSB fra nogle strækninger. Slet ikke. Men jeg mener, at der skal mere konkurrence til. Det vil også skærpe DSB, og det vil give bedre løsninger til gavn for passagererne.

Op til andre at købe nye tog
En anden af de helt store knaster er, at man ikke for alvor har taget hånd om udfordringerne med materielindkøb. Den opgave har DSB vist, at man ikke magter. For nu at sige det mildt. Derfor mener jeg ikke, at DBS selv skal varetage opgaven med at indkøbe nye tog.

Slutteligt vil jeg fremhæve lokalbanernes forhold. Jeg havde gerne set, at lokalbanerne blev en del af aftalen, så ejerskabet af lokalbanerne blev lagt ind under staten i stedet for regionerne. Regionerne kan i dag skalte og valte med lokalbanerne, og mange af banerne er nærmest konstant truet af lukning. Jeg havde også gerne set en enighed om, at der ikke skal ske yderlige stationslukninger. Vi har lukket for mange stationer rundt omkring i landet.

Der er selvfølgelig også gode elementer i aftalen, som DF også bakker op om, såsom øget fokus på rettidighed og bedre forhold for handicappede. Det er svært at være uenig i. Dog havde jeg gerne set, at man allerede nu – i stedet for på et ikke nærmere bestemt tidspunkt engang i fremtiden – havde indført, at handicappede kan nøjes med at give et varsel på 12 timer, hvis de skal bruge assistance.

Forrige artikel Fremtidsforsker: Sats på pendlerne og ikke på politiske symboler Fremtidsforsker: Sats på pendlerne og ikke på politiske symboler Næste artikel Forskere: DSB-mål svækker sammenhæng i den kollektive trafik Forskere: DSB-mål svækker sammenhæng i den kollektive trafik