DF: Ny aftale giver DSB frit valg på alle hylder

DEBAT: Regeringen, SF og Enhedslisten har indgået en DSB-aftale, der i den grad tager hensyn til DSB i stedet for passagererne, skriver Kim Christiansen (DF).

Af Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Med hensyn til, hvorvidt danskerne, efter den snævre flertalskreds S, R, SF og Enhedslisten har haltet DSB-aftalen igennem, kan forvente en bedre og mere effektiv togdrift, er svaret NEJ!

Vi kunne med en bredere sammensat aftalekreds have fået en virkelig fremsynet løsning. I stedet har man valgt at give DSB frit valg på alle hylder.

Lad mig indledningsvis give et eksempel på et såkaldt løft af tilgængeligheden. En del af aftaleteksten indeholder en beslutning om, at handicappede skal have assistance på togrejsen, hvis man varsler sine behov for hjælp, 48 timer før rejsen skal foretages. Det er da ikke særligt ambitiøst.

DF har tidligere foreslået en frist på 12 timer. Og den frist skulle gælde fra dag et – og ikke som i aftaleteksten nedsættes fra 48 til 24 timer, og først gælde efter sommerferien 2015.

Det bør simpelthen være en ommer.

Hensyn til DSB og ikke passagerer
Regeringen, SF og Enhedslisten har i det hele taget lavet en aftale, der i den grad tager hensyn til DSB i stedet for passagererne.

Ovennævnte forhaling af indførelsen af bedre tilgængelighed er blot et eksempel. At DSB skal stå for fremtidige materielindkøb, er en anden.

DSB påstår, at der ikke er materiel at få, men der er faktisk mulighed for at få dobbeltdækkervogne i 2018. Disse kan ydermere trækkes af både el- og diesellokomotiver.

Desuden tøver DSB med at udskifte motorer på de cirka 30 ME dieselmotorer, selv om det ville give miljøvenlige tog, og det ville tjene sig hjem i besparelse på dieselolien. Dermed ville DSB være mindre sårbar i forhold til IC4-togene.

Endelig ville det skabe arbejdspladser på den gamle togfabrik i Randers.

Hvad med lokalbanerne?
Der ligger heller ikke noget krav om, at lokalbanerne skal have et løft. Lige nu fravælger man udlicitering og dermed øget konkurrence samt lader regionerne fortsætte med at have hånd og halsret over lokalbanerne – og det helt til 2014.

Økonomien er heller ikke på sporet, hvis jeg må være så fri… Blå blok har tidligere fremsat krav om, at DSB skal spare 314 millioner kroner årligt. Dette krav er, så vidt udmeldingerne lyder, fejet af bordet.

Vi ved ikke, om der bliver tale om stationslukninger. Til gengæld har man lovet 25 procent flere pladser og 10 procent flere tog, hvis det altså lykkes at få IC4-togene til at køre optimalt, hvilket der jo ikke er meget, der tyder på.

Jeg undrer mig også over, at man ikke har haft kommunerne ind over med hensyn til busbetjening og anlæg af p-pladser, som pendlere kunne anvende efter en såkaldt parc and ride-ordning.

Endelig mener jeg, at DSB bør reduceres til et driftsselskab, mens ejendomme, stationer og materiel bør ligge i andre statslige selskaber.

Forrige artikel Fosgerau: Brug for mere viden om dynamiske effekter Fosgerau: Brug for mere viden om dynamiske effekter Næste artikel V: DSB-aftale svigter passagererne V: DSB-aftale svigter passagererne