Elbil-alliance: Lave afgifter er katalysator for danskernes køb af elbiler

DEBAT: Der er brug for en varig løsning på afgifterne for el- og hybridbiler. Den lave registreringsafgift er afgørende for, at grønne biler erstatter de fossile, skriver branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.

Af Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance 

Den kommende politiske efterårssæson bliver travl med store temaer på dagsordenen, herunder at samle de løser ender fra forsommerens klimaftale.

Det skal blandt andet ske i form af en klimaaftale for transporten. Samtidig er 2020 året, hvor de gældende afgiftslempelser på elbiler udløber, så det haster med at finde varige løsninger.

Netop fremtidens afgifter er opdraget til den kommission, der med Anders Eldrup i spidsen forventes at præsentere sine forslag i løbet af den kommende måneds tid. Kommissionens forslag – og hvad man politisk kan nå til enighed om på baggrund af dem – er længe ventet.

Prisen skal være til at gennemskue
Fra Dansk Elbil Alliances side opfordrer vi til at finde en varig løsning på afgifterne for el- og hybridbiler. Vi ved, at forbrugernes nære og konkrete valg spiller en stor rolle i at nå reduktionsmålet inden 2030.

De færreste familier skifter bilen ud mange gange på et årti, og der er derfor brug for tilskyndelse til at træffe grønne valg – også når det kommer til den næste bil.

Det forudsætter forudsigelighed, og at prisen også næste år og året efter er til at gennemskue. Større sikkerhed for udviklingen vil også betyde, at det bliver mere attraktivt for importørerne at tage nye modeller ind og udvide det danske el- og hybridbilmarked.

Afgift skal betales løbende
Den nuværende lave registreringsafgift på eldrevne biler er katalysatoren for, at vi får tippet salget af biler væk fra de fossile og over til de grønne. Derfor bør man fastholde den nuværende afgift permanent, så vi får udfaset de fossile biler i rette tempo.

Det rammer til gengæld statens finanser på dét tidspunkt, hvor salget af elbiler for alvor slår igennem. Hvis man fortsat vil have de samme afgiftskroner i statskassen fra biltransporten i fremtiden, anbefaler Dansk Elbil Alliance, at afgifterne for elbiler i fremtiden betales løbende i stedet for på én gang i forbindelse med elbilkøbet.

Derfor skal vi lægge afgifterne på elbilerne om fra registrering til løbende betaling, når elbilsalget er modent til det. Udfordringen bliver at ramme den rette balance mellem beskatning af de grønne biler og udfasning af de fossile.

Tænk kreativt of bredt
Derudover er det vigtigt at huske, at hvis danskerne stopper med at købe nye benzin og dieselbiler inden 2030, vil det ikke kun hjælpe os med at nå 70 procent-målsætningen i 2030. I de efterfølgende år fra 2030 til 2040 vil de fleste fossile biler blive skrottet, efterhånden som de bliver for gamle og blive erstattet af nye, grønne biler.

Så i virkeligheden handler et stop for salg af fossile biler før 2030 lige så meget om at nå 2040 og 2050-målsætningerne. Stopper vi for salg af alle fossile køretøjer – lastbiler, busser, varebiler og personbiler - inden 2030, når vi 70 procents målsætningen og en yderligere reduktion i transportens årlige CO2-udledninger på mere end ni millioner tons i 2040.

Opfordringen fra Dansk Elbil Alliance er altså, at man ser mod en model, hvor afgiften opkræves løbende over en længere tid, og at man ser bredere på vognparken og husker at tænke den tunge trafik med.

Hvis der tænkes kreativt og bredt, bliver fremtidens transport grøn og Danmark CO2-neutral.

Forrige artikel PA Consulting: Roadpricing er vejen til billigere biler, renere luft og færre bilkøer PA Consulting: Roadpricing er vejen til billigere biler, renere luft og færre bilkøer Næste artikel SF: Drop berøringsangsten og gør bilparken grøn SF: Drop berøringsangsten og gør bilparken grøn