Cykler og offentlig transport i blind vinkel

DEBAT: Cykler og kollektiv trafik bliver stadig forsømt, når de store planer skal på bordet - senest med trafikforliget, mener direktøren for Dansk Cyklist Forbund.

Af Jens Loft Rasmussen
Direktør Dansk Cyklist Forbund

Det er som bekendt svært at spå om fremtiden, men én ting er sikker - der bliver ikke mindre trafik på de danske veje i de kommende år. Derfor er det helt afgørende, at vi nøje gennemtænker, hvordan vi bedst kombinerer forskellige transportmidler - og at vi indretter infrastrukturen med det mål for øje.

Desværre er der en rest af 70'ernes konfliktmønstre tilbage i vores måde at se på de forskellige transportmidler - og som ikke hænger sammen med den måde, virkeligheden faktisk er skruet sammen på i dag. I dag er bilister ikke kun bilister, og cyklister er ikke kun cyklister. Rigtig mange kombinerer til daglig forskellige transportmidler - og mulighederne i det kan udnyttes endnu bedre til gensidig gavn for alle brugere af vejnettet.

Helhedstænkning spirer - men ikke nok
Cyklernes store betydning kan illustreres med et eksempel fra København, hvor hver anden borger allerede cykler hver dag, og 36 procent cykler til arbejde. Hvis bare yderligere fire procent af transporten kunne flyttes over på cyklerne, kunne trængslen mindskes i et omfang, så bilisterne sparedes for transporttid svarende til en halv milliard kroner årligt. Det viser lidt om det udbytte, der kan opnås.

Ved infrastrukturkommissionens konference i november fremgik det da også ganske tydeligt, at helhedstænkningen nu spirer blandt både transportforskere, vejteknikere og en del politikere, men vi taler endnu kun om spirer.

Når vi ser på de reelle beslutninger, der bliver truffet på transportområdet - f.eks. det seneste trafikforlig og sammensætningen af infrastrukturkommissionen - står det desværre klart, at cyklerne og til dels også den offentlige transport stadig ligger i en blind vinkel, når de store planer skal på bordet.

Sammentænkning af cykler, biler og kollektiv trafik
Transportområdet står over for store udfordringer i de kommende år. Trængslen, livskvaliteten i byerne, miljøet og ikke mindst folkesundhed er alle elementer, der lapper ind over og spiller sammen med vores infrastruktur og alle øvrige prioriteringer på transportområdet.

Alle transportmidler har fordele og ulemper - og de ideelle trafikale løsninger opnår vi kun, hvis vi sammentænker brugen af cykler, biler og kollektiv transport. Derfor bør vi også tilstræbe at helhedstænkningen fremmes - med det uundgåelige resultat, at der lægges større vægt på den kollektive transport og cyklingen, når fremtidens trafik planlægges.

Forrige artikel Mobil valgfrihed et forvrøvlet argument Næste artikel DSB som aktieselskab skaber ikke konkurrence