Cykelparkering fremmer kollektiv transport

DEBAT: Miljøministerens nye forslag til Fingerplan 2007 overser cykelparkering som et indsatsområde, mener ugens debattør Jens Loft Rasmussen.

Af Jens Loft Rasmussen
Direktør Dansk Cyklist Forbund

Høringsfristen for Fingerplan 2007 er netop udløbet, og Dansk Cyklist Forbund er blandt de organisationer, der har bidraget med forslag til forbedring af planen.

"Den tiltagende trængsel i biltrafikken er en af de store udfordringer," skriver miljøminister Connie Hedegaard i oplægget til Fingerplan 2007, der vil udgøre det fremadrettede, overordnede grundlag for kommunal planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler og trafikanlæg i hovedstadsområdet.

Det er positivt, at rammerne for lokalisering skal bidrage til at undgå yderligere trængsel på vejnettet, og at et af midlerne skal være fremme af cykling og kollektiv transport.

Cykelparkering et overset indsatsområde
Jo nærmere på en station et byggeri ligger, jo flere bruger den kollektive transport, og jo mindre trængsel bliver der på vejnettet. Det fremgår af planen, at en kort afstand spiller en mindre rolle, hvor der er gode direkte cykelforbindelser fra bolig til station.

Betydningen af gode cykelparkeringsfaciliteter ved stationen er uomtalt, og det nævnes heller ikke, at pendleren i den anden ende af det kollektive transportnet også vil kunne bevæge sig længere, hvis cykelparkeringsfaciliteter og cykelstiforbindelser fra station til arbejdsplads blev forbedret.

Cykelparkering er desværre et overset indsatsområde. Hvis vi ønsker at fremme brugen af kollektiv transport kombineret med cykel, er det nødvendigt med et langt større fokus på cykelparkeringsforholdene ved stationer og busterminaler.

Samspil mellem cykler og kollektiv transport
Det bør således sikres, at der er et tilstrækkeligt antal, let tilgængelige, synlige cykelparkeringsfaciliteter tæt ved stationen eller stoppestedet/terminalen. Cykelparkeringen skal være af en kvalitet og udformning, som gør, at cyklisterne føler sig trygge ved at anvende parkeringen på alle tider af døgnet.

Cyklistforbundet skal endvidere opfordre til, at der ved de enkelte lokaliteter sker en afklaring af ansvarsfordelingen, så udviklingen kan fremmes i et samarbejde mellem infrastrukturudbydere, trafikoperatører, kommuner og stat.

Disse synspunkter falder i god tråd med de overvejelser, der for tiden gøres i Transport- og Energiministeriet om, hvordan samspillet mellem cykler og kollektiv transport kan gøres mere attraktivt.

 

Forrige artikel Trafikekspert efterlyser strategisk trafikplanlægning Næste artikel Hønen eller ægget - hvad skal styre infrastrukturen?