Cabotage-forurening i transportdebatten

DEBAT: Danske lastbiler fragter mere gods end nogensinde, lyder det fra chefkonsulenterne i ITD, Anders Jessen og Birthe Boisen. Derfor bør DTL stoppe deres evige fokus på cabotage-reglerne, skriver de i et svar til Ove Holm.

Af Anders Jessen og Birthe Boisen
Chefkonsulenter i ITD

Vognmandsområdet er præget af, at flere forskellige organisationer konkurrerer om
at varetage branchens interesser - på forskellige måder og med forskellige tilgange.
Mangfoldighed er fint, men enkelte organisationer kommer desværre med udmeldinger om markedssituationen mod bedre vidende. Det skaber forvirring i branchen, hos myndighederne og blandt politikerne.

Dansk Transport og Logistik (DTL) har valgt at hage sig fast i en enkelt mærkesag, nemlig cabotage.

De fører en vedholdende kampagne, der skal fortælle, at udenlandske lastbiler med billige chauffører bag rattet kører med godset for næsen af de danske vognmænd. Opråbet til offentligheden er, at noget må gøres. De konkrete forslag spænder fra det urealistiske - f.eks. aflysning af al cabotagekørsel i et halvt år - til det kreative som f.eks. at indføre forskellige definitioner af tomkørsel for henholdsvis internationale og nationale transporter.

Der er imidlertid et alvorligt problem ved DTL's fortælling, nemlig at den ikke har afsæt i virkeligheden. Bunden er nemlig IKKE røget ud af det danske transportmarked. Udlændingene er IKKE kørt med alt godset.

Danske vognmænd oplever stigning
Tværtimod er der igennem de senere år sket en svag stigning i de godsmængder, som danske lastbiler transporterer rundt i Danmark. Det viser tal fra Danmarks Statistik. I de seneste fire kvartaler er der sket en vækst på 2,2 procent i de godsmængder, som danske lastbiler kører indenrigs. Og billedet er i øvrigt yderst stabilt, når man kigger længere tilbage.

Det ved DTL godt. Alligevel helmer de ikke. Uanset hvad de bliver spurgt om, er
standardsvaret, at alle problemer skyldes cabotagereglerne og de udenlandske lastbiler. Men har vi ikke snart nået det punkt, hvor DTL's opråb om cabotage-truslen ikke er andet end forurening af debatten?

I deres egen nylige rapport om cabotage end ikke nævnes den danske konkurrenceevne. Det er som at behandle en alkoholiker uden at ville berøre selve problemet, nemlig at han drikker alkohol.

Konkurrence er sundt
Danmark er som bekendt med i EU. Og det indre marked er en del af pakken - også på transportområdet. Sidste år udgav EU en transport-hvidbog, der forudsiger en stigning i de europæiske godsmængder på 80 procent fra 2005 til 2050. Hvorfor vi på denne baggrund skulle begynde at tænke bagstræberisk og smække den danske dør i over for de enorme muligheder på et frit europæisk transportmarked, er svært at se.

Selvfølgelig skal vi hverken være naive eller unuancerede, når vi forholder os til det indre marked. Det er yderst relevant, at DTL og alle andre forholder sig kritisk og spørger, om og i givet fald hvornår den danske transportbranche er klar til den helt frie europæiske konkurrence. Det er vi nok ikke i dag. Men der er kun én vej, og det er at blive det hurtigst muligt.

I dag har vi en overgangsordning på cabotageområdet, og realiteten er, at tingene balancerer fornuftigt inden for denne ordning i Danmark. Reglerne skal naturligvis overholdes og håndhæves. Men heller ikke her er der vilde ubalancer. Det viser politiets intensiverede kontroller.

Danmark skal forsvare sin position som et af Europas fremsynede lande på transportfronten og hvorfor ikke tænke endnu mere ambitiøst og gå efter at gøre Danmark til en af de absolut førende nationer på vejtransport-området? Det er der både økonomi og arbejdspladser i.

Vi har rent faktisk et positivt udgangspunkt for at forfølge den vision. Lad os nu komme i gang!

Forrige artikel Transportplanlægning skal være sammenhængende Transportplanlægning skal være sammenhængende Næste artikel Store udfordringer i vente efter godt transportår Store udfordringer i vente efter godt transportår