Alternativet: En statslig pulje skal give kommuner og regioner penge til samkørsel

Samkørsel skal være tilgængelig for danskerne, men det kræver en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Derfor bør vi lave en statslig pulje, som kan give kommuner, regioner og deres trafikselskaber økonomi til at introducere samkørselsløsninger, skriver Christina Olumeko. 

Hver dag er der cirka 14 millioner tomme passagersæder i personbiler på farten.

Det er spild af ressourcer, og det skaber lange køer, koster milliarder og er en unødvendig belastning af klimaet.

Samkørsel er en genial løsning. Men vi har brug for både investeringer og lovændringer for, at vi kan få samkørsel udbredt.

Samkørsel styrker den kollektive transport

Samkørsel kan ikke være en erstatning for offentlig transport.

Offentlig transport vil altid spille en central rolle i de fleste byer og for længere distancer.

Samtidig er der mennesker, hvor samkørsel simpelthen ikke er en mulighed eksempelvis for folk i kørestol. 

Samkørsel kan dog styrke den offentlige transport. Det gælder særligt i områder, hvor den offentlige transport er begrænset eller mangler.

Det kræver dog tilpasninger af lovgivningen, hvis vi skal opnå de gode synergieffekter med samkørsel. 

Her er det centralt, at trafikselskaberne får lov til at købe og udbyde tomme sæder i privatbiler.

På den måde kan trafikselskaberne blive udbydere af mobilitet snarere end en bestemt transportform, og det vil blive muligt også at tilbyde kombinerede billetter, hvor en rejse starter med samkørsel og slutter med offentlig transport.

Statslig pulje til samkørsel

Konkurrenten til samkørsel er solokørsel i egen bil. Det vil altid være nemt bare at hoppe ind i sin egen bil.

Forudsætningen for samkørsel er derfor at det bliver ekstremt tilgængeligt at finde andre at køre med.

Det kræver dels softwareløsninger såsom, at rejseplanen integreres med samkørselsløsninger, men også at samkørsel ganske enkelt udbredes så meget, at vi kan opnå netværkseffekter. 

Begge dele kræver en økonomisk saltvandsindsprøjtning.

Derfor bør vi lave en statslig pulje, som kan give kommuner, regioner og deres trafikselskaber økonomi til at introducere samkørselsløsninger og dermed accelerere udviklingen.

Puljen skal kunne bruges til at købe tekniske løsninger, lave tilskud eller lave lokale partnerskaber for eksempel hos uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

I designet af puljen skal vi kigge imod de fantastiske resultater i Nordjylland, hvor NaboGo, Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab er lykkedes med nærmest at gøre samkørsel trendy.

Tryghed er også vigtigt for at gøre samkørsel til en norm.

En stor del af samkørsel foregår mellem mennesker, der i forvejen kender hinanden, men det skal også være trygt at køre med nogen, man ikke kender på forhånd.

Derfor skal vi overveje, om verificering med MitID og et rating-system for både af chauffør og passager kan blive nødvendigt.

En gulerod for at benytte samkørsel

Samkørsel er allerede i dag godt for pengepungen, fordi man kan spare udgifter til benzin eller opladning.

Men incitamenterne er ikke tydelige nok. Både bilister og passagerer skal mærke guleroden mere.

{{toplink}}

Derfor bør der være en gulerod i form af en pendlerbonus fra arbejdspladsen eller et særligt befordringsfradrag rettet mod samkørsel. 

For bilisterne specifikt bør vi også kigge efter inspiration i Frankrig, hvor bilisterne fik 100 euro for at tage mindst ti passagerer med i bilen inden for tre måneder.

Det er noget, man kan mærke!

Til sidst er der brug for enklere skatteregler for folk, der tilbyder deres bil til samkørsel. Flere bilister er i dag i tvivl om, hvor stor en betaling de må modtage for samkørsel uden beskatning.

Lad ungdomskortet give gratis samkørsel

Den anden side af ligningen er passagererne.

Vi ved fra erfaringerne, at der er et stort potentiale for samkørsel til og fra uddannelsessteder.

Unge er mere modne end ældre til at bruge samkørsel. Derfor giver det god mening i en forsøgsperiode at lade ungdomskortet give gratis ture med samkørsel.

Samtidig skal passagererne have en garanti for pålidelighed – en faktor, som ofte kan være en udfordring for samkørsel. 

Med alle de mange tiltag ovenfor kan samkørsel blive det nye sort.

Lad os begynde i dag – for hver gang vi deler en tur, deler vi ansvaret for en grøn og bæredygtig fremtid.

Forrige artikel ITD: Her er tre ting, der kan gøre Thomas Danielsen til en succes i det nye folketingsår ITD: Her er tre ting, der kan gøre Thomas Danielsen til en succes i det nye folketingsår