Tog i Japan og Danmark

DEBAT: Formand for Kommunalteknisk Chefforening kritiserer danske skinner. Danmark bør se mod Japan, mener han.

Af Jørgen Marstrand, formand for Kommunalteknisk chefforenings vej- og trafikudvalg

Det kommer lydløst glidende ind på stationen i Kyoto, det hvide 500 m lange japanske supertog Shinkansen.

Toget holder så alle døre er lige ud for de afmærkede steder på perronen, og togpersonale hjælper passagerne ud og ind, så toget kan afgå nøjagtigt efter køreplanen.

Inde i toget synker man ned i flyverstole med ansigtet i kørselsretningen. Toget accelererer hurtigt, stadig næsten lydløst og uden rystelser. 2½ time senere har vi tilbagelagt de ca. 600 km mellem Kyoto og Tokyo med kun to stop undervejs.

En nydelse af en rejse
Vi lander i Kastrup Lufthavn omkring kl. 19 efter 18 timers rejse fra Japan. Vi skal tilbagelægge den sidste strækning fra København til Herning med DSB.

Vi kommer selvfølgelig ikke med DSB's nye IC4-tog, som endnu kun er i prøvedrift på en anden rute. Så vi må tage til takke med mere bedaget togmateriel.

Togrejsen over Sjælland og Fyn går på acceptabel måde, det er først efter Vejle problemerne opstår.

Først snegler toget sig gennem Grejsdalen med ikke over 50 km/t. Lige nord for Grejsdalen holder det og venter på et forsinket modkørende tog, fordi der her er mulighed for passage på den ellers ensporede bane.

Totalt nedslidte skinner
Forsinkelsen bliver på 7 - 8 min. Vi gør togføreren opmærksom på, at det har uheldige konsekvenser, fordi en af vores deltagere, i Herning skal nå den sidste bus til Ringkøbing.

Togføreren lover at tale med lokoføreren om problemet, og se hvad de kan gøre.

På trods af en resterende stækning på ca. 60 km. lykkedes det kun at indhente 2 min. Bussen er kørt, og 22 timers rejse ender kaotisk for en af deltagerne.

Når vi tænker på, at der i Danmark er flere hundrede kilometer totalt nedslidte skinner og styringsanlæg, der er så forældede, at de blokerer for, at der på strækningen kan ibrugtages topmoderne anlæg.

Når toghastighederne i sommerperioden på grund af sporkurver skal reduceres betydeligt, kan man spørge sig selv:

Får vi nogensinde japanske tilstande?

Forrige artikel K vil sætte strøm på togene Næste artikel V: Enig om forundersøgelse af Kattegat-bro