Kørselsafgifter med omtanke gavner hele Danmark

DEBAT: Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har længe været en arg modstander af bilafgifter. Læs her hvorfor han nu går ind for dem.

Af Kristian Pihl Lorentzen (V),
trafikordfører

Regeringen præsenterede for kort tid siden et udspil vedr. kommende trafikale investeringer samt en mere grøn trafik, hvor vi i fremtiden bruger mindre brændstof.
En del af udspillet handler om intelligente kørselsafgifter, som store dele af pressen kalder for "roadpricing". Jeg foretrækker dog at tale dansk i den politiske debat, så derfor benytter jeg helst udtrykket kørselsafgifter eller vejbenyttelsesafgifter.

Som mange andre venstrefolk har jeg hidtil været skeptisk over for nye afgifter, der i de forkerte hænder kunne misbruges til yderligere beskatning af de i forvejen plagede bilister.

Jeg var også bekymret for, om kørselsafgifter kunne bidrage til at vride landet mere skævt, idet store dele af danskerne i provinsen er totalt afhængige af deres bil i det daglige.

Mindre trængsel
Vi har det seneste års tid haft en god debat i Venstre om denne sag. Jeg er nået til den erkendelse, at vi har brug for en markant sænkning af prisen på nye biler i Danmark, der pga. tårnhøje registreringsafgifter har en kedelig verdensrekord i bilpriser.

Til gengæld er det fornuftigt at der skal betales mere for at køre i bilen, specielt i de tæt befolkede dele af landet, hvor der er masser af gode alternativer til bilen i form af kollektiv trafik.

Derved kan vi mindske trængslen ved storbyerne samtidig med, at vi fremmer udbredelse af nyere biler, der er langt mere sikre og som kører længere på literen.

Venstre stiller imidlertid nogle klare betingelser til kørselsafgifter. For det første skal skattestoppet overholdes til punkt og prikke.

Mindre bilafgifter
Der skal ikke malkes flere penge ud af bilisterne. Der er altså tale om at hver eneste opkrævet krone skal gå til sænkning af eksisterende bilafgifter, herunder specielt registreringsafgiften på nye biler.

For det andet er det et ubetinget krav fra Venstre, at kørselsafgifterne ikke må skævvride landet. Det betyder, at det skal være meget billigt at køre en kilometer i landdistrikterne, hvor folk er helt afhængige af deres bil i det daglige.

Omvendt skal det koste mere, hvis man vælger at tage bilen ind midt i København midt i myldretiden. For at kunne indføre en sådan ordning, kræves et højteknologisk gps-baseret system, der er under udvikling i bl.a. Holland.

For det tredje er det et ubetinget krav, at staten ikke kan overvåge borgernes færden ved hjælp af den nye teknologi. Heldigvis er det teknisk muligt at opfylde dette krav.

Teknikken skal være billig
For det fjerde må de tekniske systemer ikke blive så dyre at indkøbe og drive, at store dele af de opkrævede afgifter forsvinder op i den blå luft.

Det bliver samfundet nemlig ikke rigere af. Det er bl.a. på grund af dette krav, at regeringen lægger op til, at nye intelligente kørselsafgifter tidligst indføres i 2015, baseret på erfaringer fra Holland og andre lande. Vi skal absolut ikke ud i en ny IC4-skandale.

For det femte er det et ubetinget krav, at der i forbindelse med overgangen til et nyt system ikke sker en "dobbeltbeskatning", så de nuværende bilejere bliver sorteper og skal betale to gange. Således skal der laves overgangsordninger, der er gennemskuelige og rimelige.

Ingen bilejere skal have revet gulvtæppet væk under sig. For det sjette skal vi kende konsekvenserne for afgørende faktorer som arbejdskraftens bevægelighed og virksomhedernes konkurrenceevne. Vi skal også have noget at leve af om 10 og 20 år.

Kloge afgifter tak
Hvis førnævnte klare betingelser overholdes, så bliver indførelse af kloge kørselsafgifter om fx 6-7 år generelt til stor gavn for bilisterne i form af billigere biler og mindre trængsel. 

Og til fordel for miljøet fordi vi fremmer nyere biler, der kører langt længere på literen og udleder mindre CO2.

Sidst men ikke mindst bliver ordningen en fordel for de tyndt befolkede egne, såfremt de øvrige partier følger Venstres krav om meget lav kilometerbetaling i geografiske områder uden reelle alternativer til bilen. 

Her vil man nemlig i fremtiden opleve muligheden for at købe en ny bil til markant lavere pris, samtidig med at man ikke bliver plukket skaldet for at køre i den. 

Forrige artikel Dygtigt lobbyarbejde har gjort Danmark til bilisternes paradis Næste artikel Grøn trafik i byerne indgår ikke i regeringsplan