GPS-systemer lider af sygdomme

DEBAT: GPS-systemer i Danmark har store problemer, mener dagens debattør, som efterspørger EU-regulering på området.

Af Jørgen Marstrand
Formand for Kommunalteknisk Chefforenings vej- og trafikudvalg
 

Det internationale samfund er i de seneste år blevet velsignet med ny teknik i form af GPS til styring af trafikken via digitale kort.

Der er flere forskellige systemer på markedet, både til mobiltelefoner og til særlige GPS-anordninger, som placeres i automobilerne.

Foruden til brug for erhvervschauffører er det også efterhånden helt almindeligt, at private bilister har GPS i deres køretøjer.

Ringe opdatering
GPS-systemerne lider imidlertid af to alvorlige mangler:

Den ene mangel er den måde, hvorpå kortet i systemet ajourføres.

Dels går der lang tid før selv store nye vejanlæg bliver lagt ind i systemet, f.eks. gik der ca. ½ år, før de nyåbnede motorveje omkring Herning var med, og dertil kommer, at brugerne i nogle systemer selv må betale for en ny opdatering, hvilket mange bilister undlader at gøre.

Hvis man i Herning skal fra syd til nord gennem bymidten, kan man stadig blive vist op over byens torv, som de sidste 10 år har været lukket for bilkørsel.

Lastbiler på afveje
Men den anden mangel er af langt værre karakter:

Det er de ruter, som systemet anviser f.eks. udenlandske eksportlastbiler at anvende.

Der kan således både være tale om vejstrækninger, som ikke kan bære den pågældende trafik, eller hvor der direkte er forbud mod kørsel med lastbiler.

Der er eksempler på, at eksportlastbiler har måttet bakke flere kilometer, og i min egen by er der en nyanlagt boliggade, hvor belægningen på flere strækninger er blevet kørt helt i stykker.

Vejdirektoratet har gennem Vejregelrådet forsøgt at rette op på situationen.

Man arrangerede således for nogle år siden et møde, hvor man forsøgte at få GPS-firmaerne i tale, men de udeblev fra mødet.

Det siger desværre lidt om problemets kerne.

EU ind i sagen
Selv om de rigtige data muligvis kunne etableres i kortene, hvis der var reguleringsmæssig baggrund for det, så står vi tilbage med, at disse geografiske data efterfølgende kan bruges, som man har lyst til af GPS-firmaerne, der leverer hardware og indbygget software til forbrugerne.

Kommunernes Landsforening har også på det seneste interesseret sig for sagen og er kommet frem til den konklusion, at der kun kan gøres noget, hvis EU sætter sig for bordenden og sætter standarder for dette område, der i dag er helt ureguleret.

Dette er derfor en opfordring til de politikere eller embedsmænd i ministerierne, som har mulighed for at rejse sagen over for EU.

Forrige artikel At rejse er at leve - bare ikke når man sidder i kø Næste artikel Nødvendigt at sadle om