Infrastrukturkommissionens medlemmer blogger

BLOG: Infrastrukturkommissionen har haft sit tredje møde. Udfordringen bliver begrænsningens kunst, mener DTL's adm. direktør Erik Østergaard.

Infrastrukturkommissionen havde den 10. januar sit tredje men første egentlige møde.

Efter hvert møde vil et af medlemmerne fra kommissionen blogge på Altinget | Transport om hans eller hendes oplevelse af mødet. Den administrerende direktør for Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, lægger ud: 

Det var så det første egentlige arbejdsmøde i Infrastrukturkommissionen. Og om 9 måneder skal Kommissionens betænkning afgives til regeringen. Ikke lang tid. Kvaliteten af vores transportinfrastruktur er i høj grad noget, der har indflydelse på de fleste danskeres dagligdag. Og det stiller så meget mere krav til kvaliteten af Kommissionens arbejde.

Men energiniveauet og engagementet var højt blandt deltagerne. Og der kom mange gode synspunkter og input frem på mødet. Transportministeriet og eksterne konsulenter er i fuld gang med at producere bestilte input til kommissionens arbejde - baggrundsmateriale, analyser mv. Det er ikke information, der mangler. Og det, der ikke er der, kan fremskaffes. Men udfordringen bliver begrænsningens kunst. Transport og infrastruktur er emner, der kan bredes langt ud, og der er mange interessenter - og holdninger!

Tidshorisonten 2030 bliver en anden udfordring i en mere og mere foranderlig og globaliseret verden. Hvordan påvirker oliepriser, outsourcing, og teknologi de fremtidige godsstrømme? Metoden med at "forlænge verden med brædder" er ikke længere farbar.  Det handler om, at kapaciteten er der, når der er behov for den. Og infrastrukturprojekter er længe undervejs. Det handler om planlægning og investering på den lange bane. Og så handler det også om at optimere den måde, vi udnytter kapaciteten på.

Kommissionen har et "window of opportunity" til at få sat infrastrukturen højt på den politiske agenda. Den mulighed skal gribes.

Forrige artikel Stærk fusion hos transportforskningen Næste artikel Mobil valgfrihed et forvrøvlet argument