Barfoed: Ser først resultaterne om mange år

TRAFIKAFTALE: Lars Barfoed sikrede en bred aftale med ekstra penge til cykler og busser. Se hvordan de 94 milliarder skal bruges.

Trafikminister Lars Barfoed (K) havde en travl dag i går. Klokken 18 var han vært for den konservative debatkreds fra Fredensborg, som skulle debattere finanskrisen under overskriften "Et farvel til kapitalismen eller hvad?"

Men inden da nåede ministeren at lande en aftale om fremtidens transport til 94 milliarder kroner. Forhandlingerne var ellers gået i stå kl. 3 natten før, men i løbet af torsdagen lykkedes det at finde fire ekstra milliarder, der fik enderne til at mødes, så alle Folketingets partier minus Enhedslisten kunne give håndslag på aftalen, der rækker frem til 2020.

"Det er en bred aftale, der understøtter højere effektivitet, samtidig med at den er bæredygtig. Vi investerer massivt i kollektiv trafik og reducerer CO2-udslippet, så der er en klar grøn strategi," sagde ministeren.

Penge til cykler og busser 
De fire milliarder ekstra kroner går til en pulje, der skal sikre busfremkommelighed, en pulje til modernisering af togstationer, en ekstra halv milliard til cykler, en halv milliard til en letbane i Århus og halvanden milliard til en letbane eller en busløsning i Ring 3 i Storkøbenhavn.

SF og De Radikale måtte til gengæld acceptere, at der også blev penge til anden etape af Frederikssundsmotorvejen.

Langsigtede investeringer 
2/3 af de 94 milliarder er afsat til den offentlige trafik, og målet er at rykke passagerer fra bilerne over til busser og tog. Men Lars Barfoed understreger, at der vil gå mange år, før man se et resultat af investeringerne.

"Den store vækst ser vi først på den anden side af 2020. Investeringerne rækker frem til 2020, hvor vi begynder at se timeplanen materialisere sig. Det vil for alvor gøre en forskel. Fra 2015 etablerer vi den grønne af kørselsafgift, og sammen med parkeringsanlæg ved stationerne vil det også skabe incitament til at bruge den kollektive trafik mere. Men jeg tror, at vi skal frem på den anden side af 2020, før at det for alvor rykker. Det er langsigtede investeringer," siger Lars Barfoed og understreger, at han regner med en massiv forøgelse af passagertallet i den offentlige transport.

"Det skulle gerne betyde, at vi ikke ser den vækst i biltrafikken, som man ellers kan forudse, og at vi får en opbremsning i trængslen. Det er målsætningen, samtidig med at vi sænker CO2-udslippet."

 Flere partier havde ønsket, at aftalen kom til at indeholde bindende mål om trafikkens CO2-reduktioner. Men det vil først blive aftalt, når regeringen fremlægger en samlet klimahandlingsplan til efteråret, understreger ministeren.

"Men vi knækker CO2-kurven med denne aftale," siger han.

Letbane - måske 
Det lykkedes torsdag at finde penge til letbaner i København og Århus, men det er ikke en garanti for, at der bliver bygget letbaner, pointerer ministeren.

"I Århus giver vi forlods tilsagn om penge, men det er op til de lokale kommuner og regionen, om det kommer i gang. I Ring 3 ved København er der et kæmpemæssigt behov for at få bedre offentlig transport mellem fingrene. Jeg har selv været tilhænger af en letbane, men jeg er blevet overrasket over, hvor dyrt det er. Derfor er busser i deres eget spor et alternativ. Det må vi nu analysere, og så skal kommunerne jo være med," siger transportministen.

Han glæder sig over, at aftaleparterne ikke har drevet sognepolitik, men har været enige om at investere der, hvor det samfundsøkonomisk bedst kan betale sig.

,

Forrige artikel Oppositionen jubler over penge til busser, tog og cykler Næste artikel Skatteforslag er ikke en grøn revolution Skatteforslag er ikke en grøn revolution