Skatteforslag er ikke en grøn revolution

SKAT: Skattekommissionens forslag er ikke en grøn revolution, lyder det fra eksperter og Det Økologiske Råd. De efterlyser flere afgifter på trafik.

Skattekommissionen har tænkt for meget på provenuet og for lidt på miljøeffekten, lyder det samstemmende fra DMU, tænketanken Concito og Det Økologiske Råd, der alle undrer sig over, at der ikke er lagt op til flere afgifter på biltrafikken.

Det fremgik af kommissionens kommissorium, at skattereformen skal tilskynde privatpersoner og virksomheder til at handle på en miljørigtig og energibesparende måde. Kommissionen er endt med at anbefale 12 forslag til grønne afgifter, der i alt skal indbringe 8 milliarder kroner årligt. (Se forslagene nedenfor).

"Det er ikke vældigt ambitiøst," siger Mikael Skou Andersen, professor ved Danmarks Miljøundersøgelser (DMU).

Ikke på niveau med 2001 
Han hæfter sig ved, at kommissionen skriver, at skattestoppet siden 2001 har medført en real udhuling af de grønne afgifter svarende til et provenu-tab på på omkring 12 milliarder i 2009.

"Nu kommer der så nye grønne afgifter for 8 milliarder, men vi er stadig ikke tilbage til der, hvor vi var i 2001," siger han.

Skattekommissionen foreslår blandt andet at forhøje vægtafgiften på ældre varebiler og pålægge nye varebiler en grøn ejerafgift. Men for det samme provenu kunne man få en langt større miljøeffekt, hvis man forhøjede benzinprisen med 50 øre pr. liter, mener Mikael Skou Andersen, der også mener, at man burde udligne afgiften på køb af diesel- og benzinbiler. Det ville kunne indbringe 3,5 milliarder årligt.

"Transportsektorens bidrag er meget lille, der er en række muligheder, der ikke er udnyttet," mener han.

Mangler ambitioner 
I den grønne tænketank Concito mener formand Martin Lidegaard også, at kommissionen burde foreslå en højere benzinafgift.

"Fra klimaets synsvinkel er udspillet skuffende, fordi det er meget få ekstra grønne afgifter, vi taler om. To af de otte milliarder kommer jo fra CO2-kvoter, vi har i forvejen," siger han og understreger, at mange af forslagene i forhold til landbrug og erhvervsliv er gode, men at de ikke udnyttes godt nok.

"Men kommissionen går uden om transporten. Hvorfor ikke være mere ambitiøse, så man fik nogle CO2-reduktioner, der baskede noget," siger han.

Kommissionens 12 forslag til grønne afgifter ventes at reducere udledningen af CO2 med 1,9 millioner tons - det svarer til 5 procent af udledningerne uden for kvoteområdet.

"5 procents reduktioner, det er ikke nok. Det er ikke en grøn revolution. Det er mere en justering. Det lugter af, at man har været nervøse for, at de grønne afgifter skulle virke så godt, at man ville mangle indtægter. Nu mister man i stedet de miljøgevinster, man ville få, hvis afgifterne var effektive," siger han og opfordrer statsministeren til at gå et skridt længere.

Trækker i den rigtige retning 
I Det Økologiske Råd mener formand Christian Ege, at kommissionens forslag trækker i den rigtige retning, men de er på et for lavt ambitionsniveau. Det Økologiske Råd har selv opstillet en række forslag, der ville indbringe 19 milliarder kroner i provenu.

Han efterlyser ligeledes en øget afgift på benzin og diesel.

"Det kan kun ske i begrænset omfang på grund af grænsehandel. Men der er rum for en forhøjelse - vi foreslår 1 krone pr. liter benzin og diesel." siger han.

Forrige artikel Barfoed: Ser først resultaterne om mange år Barfoed: Ser først resultaterne om mange år Næste artikel DTL udvider