Hæstorp Andersen: Vi skal tænke i den hele rejse

DEBAT: Den kollektive transport i hovedstadsområdet hænger ikke godt nok sammen. En bedre organisering er første skridt for at komme udfordringerne med trængsel til livs, skriver Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.

Af Sophie Hæstorp Andersen (S)
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden

Det vigtigste for mig er, at vi får taget hul på problemerne med trængsel i hovedstadsområdet, så vi kan gøre noget ved det.

Jeg vil derfor gerne starte med at kvittere for den debativrighed, vores rapport har afstedkommet, blandt andet her i Altinget. Senest er udfordringen med den kollektive trafik drøftet i onsdagens spørgetime i Folketingssalen, hvor transportminister Hans Christian Schmidt (V) åbnede for, at han gerne vil se på at skabe en mere sammenhængende kollektiv trafik i hovedstadsområdet.

Sammenhængende transport er første skridt
Morten Kabell (EL), Københavns teknik- og miljøborgmester, nævner i sit indlæg, at Region Hovedstadens udspil er tiltrængt, men har for ensidigt fokus på en samlet ledelse af den kollektive trafik. Når vi i Region Hovedstaden i første omgang har valgt at slå et slag for at skabe én samlet politisk ledelse for hele den kollektive trafik i hovedstadsområdet, er det, fordi det efter min mening er et helt oplagt sted at starte.

Som Danmarks næststørste bestiller af kollektiv trafik er det tydeligt for os, at 48 forskellige ejere inden for den kollektive transport i hovedstadsområdet ikke er det bedste udgangspunkt for den sammenhængende rejse. Staten og DSB/Banedanmark har efter min mening ikke det nødvendige fokus på helheden i trafikbetjeningen i hovedstadsområdet. Det gælder for eksempel i forhold til de store trafikknudepunkter, hvor S-tog, letbane, metro og busser mødes, og hvor der er alle muligheder for at sikre gode forbindelser og effektive skift. Glostrup, Ny Ellebjerg og Hillerød st. er alle eksempler på knudepunkter, hvor det manglende helhedssyn betyder, at vi ikke får de mest optimale løsninger for de rejsende.

Utilfredse borgere 
Allerede nu siger næsten halvdelen af borgerne i hovedstadsområdet, at den kollektive transport i hovedstadsområdet ikke hænger godt nok sammen. Samtidig skal det kollektive transportsystem i 2025 håndtere 15 procent flere rejser end i dag i hovedstadsområdet. Det svarer til ca. 140.000 ekstra ture om dagen – og skal vi tage toppen af de voksende bilkøer, skal vi have endnu flere over i den kollektive trafik.

Derfor ser jeg en samlet politisk ledelse af den kollektive trafik som et helt nødvendigt første skridt – og samtidig en løsning, der ikke kræver den store investering. I den sammenhæng vil jeg gerne understrege, at når jeg er i dialog med parterne om at etablere et samlet Transport for Copenhagen, så mener jeg en bred repræsentation af de forskellige parter og ikke en ledelse styret af Region Hovedstaden.

Udgangspunktet skal være den hele rejse
En bedre organisering af den kollektive trafik er et første skridt for at komme udfordringerne med trængsel til livs. Men det kan naturligvis ikke stå alene. I Region Hovedstaden er vi selv en aktiv spiller på transportområdet dér, hvor vi har mulighed for at være det. Vi investerer stort i den kommende letbane. Den kommer i høj grad mennesker og virksomheder til gavn, fordi vi med letbanen får et effektivt kollektivt transportmiddel i en del af hovedstadsområdet, hvor der ikke tidligere har været et reelt alternativt til bilen.

Vi lægger også en masse kræfter i at udbygge det store netværk af supercykelstier sammen med en række kommuner.

De investeringer er endnu et tiltag i kampen mod stigende trængsel, og så gavner det både miljø og mennesker. Stierne er tilrettelagt, så de forbinder knudepunkter som boligområder, uddannelser og områder med mange arbejdspladser. Samtidig er de som oftest den mest direkte vej uden masser af stop. Investeringer i at forbedre forhold for cyklister står højest på listen over borgernes ønsker til trafikforbedringer, og derfor er jeg glad for, at vi har yderligere ni supercykelstier på vej ud over de to, der allerede er anlagt.

Let adgang til studie og arbejdsplads
Infrastrukturen skal hænge bedre sammen i hele metropolregionen Greater Copenhagen, som også dækker resten af Sjælland og Sydsverige. Og ikke bare mellem busser og tog, men også mellem cykelstier, en kommende letbane og let adgang til lufthavnen. En sammenhængende og veludbygget infrastruktur er vigtig for hele metropolens sammenhængskraft på tværs af erhvervsliv, uddannelse og de kulturelle og naturmæssige tilbud, som er unikke for regionen. Hvis vi skal klare os i konkurrencen med andre metropoler, duer det ikke, at kø og trængsel bliver en kæmpe barriere for arbejdspladser, vækst og udvikling.

Den ledige ingeniør i Malmø skal kunne pendle til et job i den danske virksomhed, der mangler arbejdskraft. Turisterne skal kunne komme fra lufthavnen til de nordsjællandske strande, spise gourmetmad på Vestsjælland og tage en smuttur til Sverige uden at bruge dagevis på deres rejse. Medarbejdere skal kunne pendle til og fra den industrielle symbiose i Kalundborg. Internationale topforskere skal kunne bo i Danmark og arbejde på de store forskningsanlæg i Lund.

Som vores rapport viser, er vi langt fra i mål. Der er mange aktører med forskellige dagsordener, og trængselsudfordringerne vokser og vokser. Men nu har vi taget hul på debatten, og så må vi i fællesskab og på tværs af faggrænser sætte ind dér, hvor det giver bedst mening på både den korte og lidt længere bane. Det skylder vi både virksomhederne og de mennesker, der bor, studerer og arbejder i hele Greater Copenhagen.

Forrige artikel DI: Tænk sammenhæng, sammenhæng og sammenhæng DI: Tænk sammenhæng, sammenhæng og sammenhæng Næste artikel V: Bilister skal ikke piskes over i kollektiv trafik V: Bilister skal ikke piskes over i kollektiv trafik