V: Bilister skal ikke piskes over i kollektiv trafik

DEBAT: Danskerne skal frit kunne vælge mellem transportformer ud fra, hvad der passer bedst til den enkelte familie. Derfor skal vi sikre ordentlige vilkår for både bilerne og den kollektive transport, skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører 

Man hører ofte i trafikdebatten, at det handler om et valg mellem kollektiv transport og biler.

Det er forkert. Der er brug for begge del i vores samfund. Ikke desto mindre satsede den tidligere regering meget ensidigt på investeringer i den kollektive transport.

Nu er det vejenes tur. Der skal nemlig være balance mellem investeringer i vejprojekter og kollektiv trafik. Det slås fast i det nuværende regeringsgrundlag, og det står V-regeringen selvsagt på mål for. Vi er nødt til at tage udgangspunkt i det faktum, at langt størstedelen af den danske transport af personer og gods foregår på vejene. Det bør ikke komme bag på nogen, at virksomheder og deres pendlende medarbejdere landet over efterspørger bedre veje.

Udfordring i hovedstaden
Det står lysende klart, at vi har en særlig udfordring med trængsel omkring og i hovedstaden. Danmarks stærke vækstlokomotiv, København, vokser dag for dag. Og befolkningstilvæksten forventes at fortsætte. Derfor kipper jeg med flaget for, at regeringen har taget initiativ til at udflytte en række statslige arbejdspladser væk fra København med det formål at understøtte mere vækst i provinsen og sikre et Danmark i bedre balance. Samtidig aflaster vi infrastrukturen i København en smule, ligesom statens husleje bliver markant mindre. Det er dog ikke nok. Ventetid i trafikken koster samfundet dyrt. Vi skal videre med intelligente og finansierbare løsninger.

Lys for enden af tunnellen
Jeg glæder mig til, at landets mest trafikerede vej, Køge Bugt Motorvejen, bliver udvidet til otte spor på den resterende strækning frem mod 2018. Det vil lette på pendlertrafikken fra store dele af Sjælland.

Herefter skal vi have has på hængepartierne omkring de andre primære indfaldsveje til København. Det er også værd at notere sig, at en lang række igangsatte projekter i de kommende år vil aflaste trængslen og løfte den kollektive transport i København. Det gælder eksempelvis udbygningen af metroen, der om få år vil flytte en stor del af trafikken langt ned under byens gader. Der er altså en del lys for enden af tunnelen. Men vi er ikke i mål.

En havnetunnel vil afhjælpe trængslen
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, så lægger Venstre stor vægt på at få anlagt en tunnel/østlig ringvej ved København. Dette projekt vil for alvor aflaste Københavns centrum for en betydelig del af biltrafikken. Projektet styrker desuden adgangen til Københavns Lufthavn og skaber optimale adgangsforhold til fremtidige byudviklingsområder såsom Nordhavn og Refshaleøen.

I et tæt samarbejde med Københavns Kommune skal vi snarest have igangsat en konkret forprojektering af en delvist brugerbetalt østlig ringvej – gerne med deltagelse af private investorer. Jeg er ikke i tvivl, om at dette visionære projekt vil afhjælpe trængslen i hovedstaden samt sikre grundlaget for fornyet vækst i hovedstadsregionen. Dertil kommer positive miljøeffekter i form af mindre støj og renere luft i København. Endelig vil en højklasset østlige ringvej/tunnel givetvis styrke trafiksikkerheden, blandt andet ved potentielt færre højresvingsulykker i byen.

Værn om det frie valg
Jeg er stærk modstander af forsøg på at piske bilisterne over i den kollektive transport. Vi har i årenes løb set mange kreative forsøg herpå fra røde politikeres side. Lad mig nævne: undladelse af at sørge for tilstrækkeligt antal P-pladser i København. Tårnhøje P-afgifter. Indsnævring af veje til gene for biltrafikken. Forsøg på at indføre såkaldt bilfrie dage. Og værst af alt: den højt profilerede betalingsring, der glædeligt faldt til jorden med et brag.

Vi skal lade den enkelte vælge frit mellem transportformerne ud fra, hvad der passer bedst til den enkelte families situation. Derfor skal vi sikre ordentlige vilkår og fremdrift for både bilerne og den kollektive transport. I den forbindelse er det værd at notere sig, at bilerne i dag forurener langt mindre end for blot 10 år siden. Og denne udvikling vil fortsætte, indtil bilerne er 100 procent grønne og uafhængige af fossile drivmidler. Det er altså et falsk argument, når nogen fremstiller biler som ”sorte”.

Som et symfoniorkester
Afslutningsvis vil jeg pege på behovet for at sikre bedre sammenhæng i hovedstadens samlede kollektive transport. Her er der virkelig plads til forbedring, når man sammenligner med andre storbyer. Regionale pendlertog, S-tog, busser og metro med tilhørende P-pladser ved stationerne skal spille bedre sammen set fra passagernes synspunkt, så det bliver lettere at rejse.

Den kollektive transport på tværs skal spille sammen som et symfoniorkester og ikke som enkeltinstrumenter. Det vil gøre den kollektive transport langt mere attraktiv, uden af det koster milliarder i investering. Dette mål vil Venstres forfølge. Der er nemlig stor knaphed på statslige anlægskroner. Derfor skal vi hele tiden være på udkik efter smartere måder at organisere os på, så vi får mere effekt for hver eneste af de rigtig mange skattekroner, der hver år bevilges som driftstilskud til den kollektive transport.

Forrige artikel Hæstorp Andersen: Vi skal tænke i den hele rejse Hæstorp Andersen: Vi skal tænke i den hele rejse Næste artikel Aarhus Kommune: Sådan begrænser vi trængslen Aarhus Kommune: Sådan begrænser vi trængslen