V: Regeringen skævvrider Danmark

DEBAT: Regeringens ensidige prioritering af kollektiv transport bidrager til en snigende skævvridning af Danmark. Vi må ikke glemme provinsen, hvor mange er totalt afhængige af deres bil, mener Kristian Pihl Lorentzen (V).

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører

Venstre ønsker et Danmark i bedre balance. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at infrastrukturen er dét, der for alvor binder landet sammen. Forbedring af vejnettet er helt afgørende for virksomheder og medarbejdere landet over. Gode veje giver vækst og investering i flere job.

Hovedstadsområdet og Østjylland er stærke lokomotiver, når det gælder vækst og udvikling. Det er godt for hele Danmark. Men vi må aldrig glemme at få vognene i resten af landet med på det danske tog. Og her spiller investeringer i adgang til effektiv transport af personer og gods en afgørende rolle.

Glem ikke vejene
Derfor skal vi i de kommende år sørge for at løse de trængselsproblemer, der findes ved de to vækstlokomotiver med meget damp på kedlerne. Men det er også afgørende, at vi ikke glemmer de dele af provinsen, hvor man har hårdt brug for bedre landevejshængsler til motorvejsnettet. Bedre veje spiller en central rolle for et Danmark i bedre balance og for et Danmark i vækst.

Regeringen har siden 2011 haft et ensidigt fokus på forbedringer af den kollektive trafik. Eksempelvis vil regeringen med Togfonden bruge mange luftige milliarder kroner på at reducere rejsetiden mellem Odense og Aarhus til præcis en time. Det er meget dyrekøbte minutter for penge, der reelt ikke findes. Og det er rigtig mange penge at bruge til gavn for et forholdsvis beskedent antal passagerer. En sådan politik indebærer i realiteten en skævvridning af Danmark.

Samlet plan for togstationer
Det samme gør regeringens planer om at afskære enten Skørping eller Støvring station fra IC-togsbetjening. Vi må i det hele taget ikke falde for den omsiggribende trend med at lukke stationer. Det er godt med hurtige fjerntog mellem de større byer. Men vi må ikke glemme de regionale togs betydning for pendlere og andre passagerer.

Derfor skal vi ikke bare hoppe på vognen med at lukke stationer. Stationslukninger skævvrider også landet. Vi skal derimod udarbejde en national stationsplan, hvor vi tager stilling til hver enkelt stations tilstand og fremtidige anvendelse. Passagerne fortjener en ensartet høj standard, når det gælder stationerne som indgangsporte til banen. På baggrund af status for alle stationer skal vi udarbejde en samlet plan for opgradering – gerne i tæt samarbejde med private aktører og med fokus på behovet for P-pladser ved stationerne.

Veje til vækst
Vi skal sørge for en velfungerende kollektiv transport med god sammenhæng set med passagernes øjne. Siden 2009 har vi iværksat en lang række investeringer, der leder frem mod en bedre togdrift. Det er vi glade for i Venstre. Men regeringens ensidige prioritering af kollektiv transport på bekostning af bedre veje bidrager til en snigende skævvridning. Til skade for de store dele af landet, hvor borgerne er totalt afhængige af bilen. Den skævhed vil Venstre rette op på.

Dansk Industris årlige målinger om det lokale erhvervsklima taler deres tydelige sprog. Erhvervslivet i både de større byer og i de tyndere befolkede egne efterspørger entydigt bedre veje som grundlag for fornyet vækst og jobskabelse. Lad os anerkende, at de private virksomheder og industriproduktionen i hele landet er årsagen til, at Danmark er et rigt land med råd til en god velfærd. Og lad os tage konsekvensen ved at investere målrettet i at sikre veje med tilstrækkelig kapacitet.

Forrige artikel 3F: Drop registreringsafgiften 3F: Drop registreringsafgiften Næste artikel EL til Venstre: Drop motorvejsplanerne EL til Venstre: Drop motorvejsplanerne