EL til Venstre: Drop motorvejsplanerne

DEBAT: Venstre bør droppe planerne om de mange motorvejsbyggerier. Motorveje skaber mere trængsel og biltrafik på bekostning af den kollektive transport. Og det er til skade for både klima og miljø, skriver Henning Hyllested (EL).

Af Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

Det er lykkedes i denne regeringsperiode – ikke mindst med hjælp fra Enhedslisten – at få sat fokus på udviklingen af den kollektive trafik.

Specielt jernbanetrafikken, hvor staten jo er direkte involveret gennem kontrakter med DSB og Arriva, og hvor Banedanmark ”styrer” skinnenettet med alt, hvad dertil hører.

Milliarder til kollektiv trafik
Gennem de to forligskredse, som i øvrigt er identiske (Regeringen SF, EL og DF), "Bedre og billigere kollektiv trafik" og "Togfonden.dk", er det lykkedes at sende ganske mange milliarder kroner i retning af den kollektive (jernbane-)trafik.

Hvert år udmønter forligspartierne en milliard kroner til takstnedsættelser og forbedringer, og dertil kommer så 28,5 milliarder kroner i Togfonden til et historisk løft af jernbaneinfrastrukturen, hvor elektrificeringen af hovednettet langt om længe føres igennem, hvor nye spor anlægges, og andre opgraderes, så den såkaldte timemodel muliggøres med hurtige forbindelser mellem vores større byer. Også regionalbanerne hastighedsopgraderes, så rejsetidsreduktionerne bliver markante overalt i landet.

Det er afgørende for Enhedslisten, at dette fokus på den kollektive trafik fastholdes efter valget. Og det sker naturligvis kun, hvis de nuværende forligspartier bag Togfonden og "Bedre og billigere kollektiv trafik" fortsat har flertal efter valget.

Drop motorvejsbyggerierne
Samtidig gælder det for Enhedslisten om at holde de mange motorvejsbyggerier, som ligger på tegnebrættet, fra døren. Ikke blot genererer (motor-)vejsudbygninger mere biltrafik til skade for klima og miljø og mere trængsel på et højere niveau, men suger derudover også passagerer fra den kollektive trafik over i bilerne.

Det bliver derfor vanskeligere at skabe en god økonomi i den samfundsbegrundede kollektive trafik, hvor landet betjenes af gode tog- og busforbindelser overalt – også i udkanten og på ydertidspunkterne.

Togfonden er allerede blevet valgkampstema. Venstre spørger inkvisitorisk, hvor pengene til Togfonden skal komme fra, nu hvor olieprisen er faldet voldsomt (den er dog steget 10 procent inden for den sidste uge).

Togfonden skulle jo finansieres af forøgede indtægter fra Nordsøolien via skattemæssig ligestilling af udvindingen fra de forskellige felter derude.

Det handler om prioritering 
Men det samme spørgsmål kunne man jo stille til Venstre. Hvorfra skal pengene komme til de ganske mange motorvejsprojekter, som Venstre har på tegnebrættet for de kommende år? Der ligger jo motorvejsprojekter for mindst 30-40 milliarder kroner – herunder tegner alene den nye Hærværksmotorvej ned gennem Jylland sig for i omegnen af 20 milliarder kroner. Hertil kommer så udvidelser af E 45 i Østjylland, den 3. Limfjordsforbindelse, udvidelser af motorvejen på Fyn, motorvej tværs over Sjælland m.m. samt en række udvidelser af vejnettet rundt om i hele landet.

Der er i begge tilfælde kun det samme svar på det spørgsmål: Det skal indgå på de løbende finanslove i de kommende år. Økonomisk er opgaven den samme, tidshorisonten også (10-15 år). Det er kun den politiske prioritering, der er forskellig. Venstre vil have asfalt (eller som Venstres transportordfører ynder at sige: "Nu har den kollektive trafik vist fået, hvad den kan tilkomme…"). Enhedslisten vil fortsat styrke og udbygge den kollektive trafik, ikke mindst jernbanen, gennem Togfonden.

Det har sådan set ikke noget med olieprisen at gøre!

Forrige artikel V: Regeringen skævvrider Danmark V: Regeringen skævvrider Danmark Næste artikel S: Ryanair i krig mod den danske model S: Ryanair i krig mod den danske model