Starten på et elbil-eventyr

DEBATPANEL: Staten, regioner og kommuner skal spille en aktiv rolle, hvis Danmark for alvor skal sætte gang i elbilerne, lyder det fra denne uges debattør, Rasmus Prehn.

Af Rasmus Prehn
Transportordfører for Socialdemokraterne 

Socialdemokraterne har grønne ambitioner. Vi vil gøre Danmark uafhængigt af fossile brændstoffer i 2050. Vi har en ambition om, at 50 procent af elproduktionen i 2020 skal komme fra vindmøller. Og vi har en målsætning om, at transportsektoren skal gøres grønnere og hjælpe med at nedsætte vores CO2-udledning. Derfor vil vi starte et elbil-eventyr i Danmark. Deloitte har anslået, at vi kan skabe op mod 20.000 nye arbejdspladser, hvis vi for alvor satser på elbilmarkedet. Det er altså en vej til både vækst og beskæftigelse, samtidig med at vi igen sætter os i førersædet inden for grøn teknologi.

Vi foreslår helt konkret, at vi sætter turbo bag elbilerne i Danmark. Staten skal gå forrest med at købe energieffektive køretøjer, firmabilbeskatningen på elbiler skal ned, og grønne nummerplader skal ’brande’ de grønne biler. Det skal være let at se de grønne biler på vejene, og der skal skabes en fortælling, som går fra mund til mund. Virksomheder skal synligt kunne vise, at de kører grønt. Samtidig skal vi satse på infrastruktur, som gør det let at bruge sin grønne bil i forbindelse med eksempelvis pendling. Ved togstationer og andre trafikknudepunkter skal vi understøtte ladeinfrastruktur, og vi skal se nærmere på udbredelsen af grønne taxaer.

Alt for længe har det været ellerten, der er tonet frem, når talen er faldet på elbiler. Det er langt fra virkeligheden i dag. De store bilproducenter har givet sig i kast med det nye marked og har sendt gode konkurrencedygtige el-modeller på vejene. Samtidig kan vi se, at både rækkevidde på elbilerne og infrastrukturen er under hastig udvikling, og elbiler kan derfor sagtens dække langt de fleste danskeres daglige behov.

Jeg vil gerne opfordre kommuner og regioner til at springe med i eventyret og vidensdele for at fremme elbiler. Vi kan se, at en række kommuner allerede har taget mange gode initiativer for at have grøn kommunal transport. I Københavns Kommune har man eksempelvis en strategi om, at ikke mindre end 100 procent af kommunens personbiler i 2025 drives af el eller brint. Det er visionært og den rigtige vej, hvis vi skal gøre alvor af vores grønne ambitioner. Det samme gælder fritagelsen af p-afgifter i en række af landets kommuner. Det skal kort og godt være let og billigt at vælge det grønne alternativ. Fra politisk side lægger Socialdemokraterne derfor vores konkrete forslag på bordet. Det gavner danskerne, væksten og klimaet. 

 

Forrige artikel Rejsekortet er en nødvendig investering Rejsekortet er en nødvendig investering Næste artikel Grøn transport eller flere biler? Grøn transport eller flere biler?