Sundhedsuddannelserne skal samarbejde mere

DEBAT: Et øget samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutioner har potentiale til at løfte nogle af de store udfordringer i sundhedsvæsenet, skriver Egon Toft, dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

Af Egon Toft
Dekan, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

Vi må som videns- og uddannelsesinstitution altid forsøge at være på omgangshøjde med udviklingen i vores omverden og foregribe fremtidens udfordringer.

Sundheds- og omsorgsdirektør Arne Nikolajsen, Esbjerg Kommune, argumenterer i sit indlæg fra den 29/10 for, at der er behov for nye kompetencer hos sundhedspersonalet, en modernisering af sundhedsvæsenet og bredere sundhedsuddannelser.

Jeg kan tilslutte mig mange af Arne Nikolajsens pointer, og jeg vil faktisk appellere til, at enhver udvikling af vores sundhedsvæsen koordineres med og på uddannelsesinstitutionerne.

Spørgsmålet bliver således: "Hvordan indretter vi vores sundhedsuddannelser til at fostre flere kompetencer og give basis for et godt og tidssvarende sundhedsvæsen?"

Som også Arne Nikolajsen fremhæver i sit indlæg, mener jeg, at tværfaglighed er en central præmis for kompetenceudviklingen af sundhedspersonale.

To huse - et mål
Her på Aalborg Universitet er vi nabo til University College Nordjylland.

To forskellige uddannelsesinstitutioner, men med samme mål: at uddanne kvalificeret sundhedsfagligt personale. Det er personale, som i mange tilfælde vil komme til at arbejde sammen i praksis i sundhedsvæsenet.

På trods af væsensforskelle i den måde uddannelserne tilrettelægges på og vægtning af teori og praksis tror vi på, at der kan være stor synergi i et udvidet samarbejde mellem de to institutioner.

Hvis vi formår at håndtere forskellighederne, er det vores overbevisning, at vi gennem denne type af udvidet tværinstitutionelt samarbejde vil kunne klæde det sundhedsfaglige personale på til en ny og bedre forståelse for patienten og nye samarbejdsformer i sundhedsvæsenet.

Samarbejdet mellem University College Nordjylland og Aalborg Universitet består bl.a. i at udvikle nye kandidatuddannelser inden for det sundhedsfaglige område.

Kandidatuddannelserne skal løfte kompetenceniveauet på udvalgte områder og skabe rum for udvikling af ny viden om forebyggelse og rehabilitering samt nye pleje- og behandlingsformer - og altså i sidste ende tilføre nye kompetencer til et moderne sundhedsvæsen.

Udfordringer løses i samarbejde
Det er selvklart ikke en nem opgave at bygge bro mellem to forskellige uddannelsesinstitutioner.

Men jeg mener, at et øget samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutioner har potentiale til at løfte nogle af de store udfordringer, som Arne Nikolajsen adresserer i sit indlæg.

Jeg ser personligt meget frem til at følge opstarten på kandidatsamarbejdet med University College Nordjylland, og jeg vil håbe, at det kan give inspiration til det ekspertudvalg nedsat af uddannelsesministeren, der skal se på, hvordan man kan styrke kvaliteten i og sammenhængen mellem de korte, mellemlange og lange videregående uddannelser.

 

Forrige artikel Krag: Tandlægebesøg bliver ikke dyrere Krag: Tandlægebesøg bliver ikke dyrere Næste artikel Handicappede får ringere adgang til sundhed
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.