LVS: Klinikere må pinedød tage medansvar for at luge ud i overflødige behandlinger

Vi indfører konstant dyre behandlinger uden at teste effekten. Opgøret skal komme nedefra, for vi kan ikke vente på politikerne, skriver Susanne M. Axelsen. 

Er det muligt at forenkle sundhedssektoren? Er det muligt at luge ud i overflødige behandlinger? Kan vi gøre det systematisk?

Det er tre gode spørgsmål, som Altinget stiller i denne temadebat, og svaret er tre gange ja. Endda med udråbstegn. 

Det kan vi – om end ikke sagtens, så dog – og arbejdet er allerede i fuld gang i organisationen Vælg Klogt, som har fundet ti undersøgelser og behandlinger, som bør fjernes, fordi de er unødvendige.

Uden at tage munden for fuld, så vil vi kunne finde mindst ti gange så mange overflødige indsatser, sandsynligvis endnu flere. OECD anslår, at i Danmark er 20 procent af indsatsen i sundhedsvæsenet overflødig eller skadelig. Samtidig ved vi, at 90 procent af alt, hvad vi gør i sundhedssektoren, er baseret på beskeden eller ingen evidens. 

Det er ikke nogen nem opgave i sig selv at identificere overflødige undersøgelser og behandlinger, idet rigtig mange processer i sundhedsvæsenet er vævet ind i rutiner hos de sundhedsprofessionelle, fastlåste strukturer, økonomiske incitamenter eller mangel på samme, og forventninger hos patienterne.

Kan ikke vente på politiske ambitioner

Den største hurdle er dog at føre forandringer ud i livet. Jeg må med en vis ærgrelse melde, at vi ikke kan vente på politiske initiativer.

Det tager simpelthen for lang tid, og man kan fristes til at sige, at danskernes sundhed er for vigtig en opgave at overlade til politikerne, som ofte kun opererer indenfor en kort horisont og derfor ikke tør tage livtag med de grundlæggende problemer.  

Men selvfølgelig har vi brug for de politiske rammer, som jo dybest set sætter ambitionsniveauet for velfærdssamfundet. Skal vi ligge under, over eller på linje med vores naboer, når det gælder levetid og livskvalitet? Det er helt afgørende, at de sundhedsprofessionelle ikke tvinges til at foretage vilkårlige valg ved sengekanten som følge af fravær af overordnede politiske prioriteringer. 

Vi har også brug for et tæt samarbejde med sundhedsmyndighederne om at udforme retningslinjer, når der skal udarbejdes en kvalitetsplan for hele sundhedsvæsnet, fra kommune, praksislæge samt hospital og retur. Selskabernes kliniske retningslinjer har trods svære vilkår vist deres værdi, og det giver god mening at bruge den erfaring, når vi skal skabe bedre sammenhæng med resten af sundhedsvæsnet.

Opgør med vanetænkning

Hvis vi virkelig skal rykke, er det nødvendigt med en hverdagsrevolution, hvor alle vi, som arbejder tæt med borgerne og patienterne, sammen finder de næste ti, ja, de næste 100 eller flere overflødige undersøgelser og behandlinger, og derefter forenkler arbejdsgangene. 

Det kræver, at vi griber i egen barm. Vi indfører den ene dyre behandling efter den anden, uden at vi har gjort os den ulejlighed reelt at teste effekten. Lige netop her ligger nøglen til en helt afgørende prioritering, som kan give store gevinster for patienterne og sundhedsbudgetterne.  

Den største revolution skal ske i vores egne hoveder. Vi skal både som klinikere og ledere være parate til at gøre op med den vanetænkning, der har ført os derhen, hvor vi er i dag – i en tilstand, hvor vi mere eller mindre resigneret accepterer defensiv medicin som en strategi for at kunne håndtere både patienters og politikeres stigende forventninger til antallet af varer på hylderne. Vi er pinedød nødt til at bevæge os i en retning, hvor vi reelt kan og tør lære af vores fejl.

Vi skal teste hverdagen

Indtil nu har der været flere skåltaler end virkelighed, og ’so ein Ding müssen wir auch haben’-logikken har været begrundelse nok for at købe nyt til hospitalet.

Et opgør med disse kulturelle fænomener kommer mest effektivt nedefra. Vi har set rigeligt til at vide, at der ikke kommer nogen ovenfra og beder os om at lave det om. Vi må som klinikere og ledere selv skabe en bottom-up, transparent monitorerings- og evalueringskultur i sundhedsvæsenet. Vi må stille krav til os selv og hinanden og turde spørge: Hvordan ved vi egentlig, at det virker? Hvordan kommer vi af med det, der ikke gør? 

Vi skal simpelthen teste hverdagen. Det er sund fornuft.

Det er en nødvendighed for at skabe ressourcer indenfor budgettet til at håndtere de mange nye ældre og multisyge. Det giver mening, overskud og overblik for personalet. Først og fremmest er det vores pligt at forbedre kvaliteten for patienterne. 

{{toplink}}

Forrige artikel Psykiatriske aktører i opråb: Gå lige så ambitiøst til psykiatrien som til kræftbehandling Psykiatriske aktører i opråb: Gå lige så ambitiøst til psykiatrien som til kræftbehandling Næste artikel Kræftens Bekæmpelse og 3F: Sundhedsudspillet mangler konkrete løsninger på ulighed i sundhed Kræftens Bekæmpelse og 3F: Sundhedsudspillet mangler konkrete løsninger på ulighed i sundhed
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.