Autenticitet betyder alt

TING-PRISEN: Dette års Ting-Pris går til Morten Østergaard, hvis opskrift på god politisk kommunikation er autenticitet og engagement.

32-årige Morten Østergaard har gjort kometkarriere i dansk politik. Han blev valgt ind i Folketinget ved De Radikales store valgsucces i 2005, og blot to år efter blev han med et overbevisende stemmetal valgt som partiets næstformand i Folketinget. Og på onsdag kan han føje endnu et klap til sine unge skuldre, når han belønnes med Ting-Prisen.

"Det hænger jo nok sammen med EU-dommen hen over sommeren, som har været meget kompliceret, men hvor jeg og R har ført an i forhold til at gøre det forståeligt for den brede offentlighed. Og jeg tror, at det er dét, som der bliver kvitteret for. Men jeg må da indrømme, at jeg føler mig lidt overmatchet, når jeg ser på, hvem der tidligere har fået prisen," lyder det fra en stolt Morten Østergaard, som henviser til, at prisen tidligere er gået til politiske sværvægtere som Helle Thorning-Schmidt, Villy Søvndal, Pia Kjærsgaard og Lene Espersen.

Retorisk hjælp
At Morten Østergaard har arbejdet med sig selv som kommunikatør lægger den radikale gruppes næstformand ikke skjul på. For det er vigtigt at kunne aflevere et politisk budskab klart og præcist.

"I sommerens løb har jeg haft en underviser fra retorikstudiet, som forklarede mig lidt om disciplinerne. Lige fra hvordan man betragter sin stemme som et instrument, til hvordan man skal konstruere en sætning. Og det har været meget lærerigt. Og jeg arbejder stadig med de ting, som jeg har lært. Når jeg taler, er de tidspunkter, hvor jeg ikke siger noget, nøjagtig lige så vigtige som dér, hvor jeg siger noget. Ikke mindst, fordi jeg lidt er en speed-snakker. Folk skal have tid til at opfatte, hvad det er, jeg siger. Derfor er det vigtigt at holde nogle gode pauser," forklarer Morten Østergaard, der i sommerens løb nærmest var daglig gæst i TV 2 NEWS-studierne på grund af udlændingesagen i kølvandet på EF-domstolens afgørelse. En prøvelse for hans evner som kommunikatør, da han blev nødt til at nuancere sin udtryksform for ikke at lyde som en gentagelse af sig selv.

Svar på det, der bliver spurgt om
"Det var lidt svært, og nogen gange kunne jeg godt have ønsket mig, at der havde været lidt mere tid til at gennemgå, hvad det var, man havde sagt. Vi gjorde det dog et par gange, hvor vi fandt ud af, hvilke sætninger der fungerede godt, og som skulle bruges igen. Jeg har for eksempel flere gange sagt, at der ikke er andre lande i Europa, som behandler sine flygtninge så dårligt, som vi gør," siger Morten Østergaard og uddyber:

"Øvelsen er at være loyal over for udgangspunktet, og så ellers svare på det, som man bliver spurgt om. Jeg har det selv sådan, at jeg står af, hvis ikke folk svarer på det, som de bliver spurgt om. Eller hvis de gør som Fogh, altså bliver ved med at sige den samme sætning. Det tror jeg, at folk bliver trætte af. I hvert fald hvis man er så meget på, som jeg har været hen over sommeren."

Autenticiteten er meget vigtig
Skal Morten Østergaard sætte et ord på, hvad der for ham kendetegner en god kommunikator, så er han ikke et øjeblik i tvivl. Autenticitet er vigtigere end alt andet.

"Nogle af de allerdygtigste politiske kommunikatører er dem, hvor man kan mærke, at de mener det, som de siger, og virkelig brænder for det. Folk, som ikke prøver at efterligne andre, men som har deres egen stil. Det er vigtigt, at man bevarer sig selv og er tro mod sig selv. Autenticiteten er meget vigtig. Det er en af de ting, som jeg beundrer Marianne Jelved (tidligere radikal leder, nuværende uddannelsesordfører, red.) meget for. Selv om hun blev kritiseret for at være enten sur eller kedelig, så var hun tro mod sig selv. Og folk vidste, at hun mente det, hun sagde, og at man kunne stole på, at det, hun sagde, var rigtigt. Så man skal være autentisk og ikke forfalde til kompromittering," understreger Morten Østergaard i samtalen med Altinget.dk om god politisk kommunikation.

Hatten af for Obamas Berlintale
Foruden sin nuværende og sin tidligere partiformand har Morten Østergaard en politiker, hvis kommunikative evner han i den grad beundrer. For er der nogen, der i Morten Østergaards verden kan holde en politisk brandtale, så er det den demokratiske præsidentkandidat, Barack Obama.

"Den tale, som han holdt i Berlin i sommer, var virkelig i særklasse. Der havde jeg sgu lyst til at gå ud og dele pjecer ud for manden bagefter. Eller donere ti dollars til hans kampagne. Og selv om det næppe var gået i en dansk valgkamp at have et slogan, der hedder 'Forandring du kan stole på' eller 'Jo, vi kan', så synes jeg alligevel, at han formår at demonstrere, at han har sig selv med i det. Til sammenligning virker hans modstander McCain stiv og nærmest uengageret. Jeg kan huske, at jeg tænkte: Hold da op, hvor gad jeg godt have stået dernede og have hørt den tale. Der var en ægthed over ham. Jeg tror på det, han sagde. Han fremstod autentisk. Og det er dét, som det gælder om," smiler modtageren af Ting-Prisen 2008.

Forrige artikel Retorisk analyse af Østergaards landsmødetale Næste artikel Invitation: Ting-Prisen 2008 til Morten Østergaard Invitation: Ting-Prisen 2008 til Morten Østergaard