Vi skal skabe reelle lige muligheder

DEBAT: Børn i fattige familier kan have svært ved at gennemføre en uddannelse. Der er derfor ikke reelt lige muligheder for at forfølge evner og interesser, mener Torben M. Andersen, professor i økonomi ved AU.

Af Torben M. Andersen
Professor i økonomi ved Aarhus Universitet og formand for regeringens ekspertudvalg om fattigdom

Fattigdomsdiskussionen domineres af spørgsmål knyttet til, hvor fintmasket det sociale sikkerhedsnet skal være. Det er også vigtigt, men mindst lige så vigtigt er det dynamiske perspektiv – når personer ufrivilligt havner i fattigdom, er det et resultat af manglende handlemuligheder, som igen ofte er knyttet sammen med dårlig skolegang og mangel på uddannelse.

I Danmark har vi formelt lige muligheder for at få en uddannelse. Men selv om alle har de samme formelle muligheder og rettigheder, er det ikke ensbetydende med, at det forholder sig sådant reelt. Det er velbelyst, at børn og unge med en svag familiebaggrund kan have sværere ved at klare sig i uddannelsessystemet. Det betyder, at der ikke reelt er lige muligheder til at forfølge evner og interesser. 

Svært at bryde med social arv
Det er en særlig opgave i et velfærdssamfund at forsøge at skabe reelle lige muligheder. Men erfaringerne viser, at det er svært. Trods veludbyggede velfærdssamfund er det ikke lykkedes de nordiske lande at fjerne betydningen af negativ social arv. Dette rejser i sig selv nogle fundamentale spørgsmål om uddannelses- og arbejdsmarkedspolitikken.

Internationale undersøgelser viser tydeligt, at lande med megen ulighed også er lande, hvor der er begrænset social mobilitet. Børn af rige eller veluddannede forældre har en større sandsynlighed for selv at blive rige eller veluddannede, og omvendt for børn fra mindre velstillede eller uddannede familier.

Ofte tager debatten det modsatte udgangspunkt og ofte med USA som eksempel. Argumentet er, at selv om uligheden er stor, er det mulighedernes land, som giver alle en mulighed for at nå til tops, hvis de vil og arbejder nok for det. Realiteten er imidlertid en anden, da den sociale mobilitet i USA ikke er særlig høj og mindre end i for eksempel de nordiske lande.

I forhold til at sikre reelle lige muligheder kan man anlægge en retfærdighedsbetragtning, men effekterne går videre end dette. Sikring af lige muligheder er også et spørgsmål om bedst muligt at udnytte det potentiale, befolkningen har, og dermed sikre den bredest mulige samfundsøkonomiske base. Fravær af lige muligheder er således også et spørgsmål om uudnyttede muligheder for samfundet, hvor man får ikke udnyttet befolkningens potentielle human-kapital på den bedste måde.

Fokus på lige muligheder
Debatten om fattigdomsgrænsen – og også de politiske handlemuligheder – har en statisk slagside. Et væsentligt formål med en fattigdomsgrænse (sammenholdt med afsavnsundersøgelser og sociale indikatorer) er, at man herved har mulighed for at sætte meget større fokus på at skabe lige muligheder.

Får alle børn og unge en god opvækst med en god skolegang, der giver dem mulighed for at udvikle deres evner, og dermed reelle valgmuligheder i forhold til videre uddannelse og erhvervsmuligheder?
 

Forrige artikel "Tyske lønninger" kan give dansk fattigdom Næste artikel Berlau: Rådgivning kan minimere fattigdom