Regeringen vil granske alkoholreklamer

ALKOHOL: Danske børn og unge drikker alt for meget, mener regeringen, som nu vil gå reglerne for markedsføring af alkohol i forhold til børn og unge efter i sømmene.

Hvis danske børn og unges alkoholforbrug skal nedbringes, skal der kigges på reglerne for alkoholreklamer.

Det siger erhvers- og vækstminister Ole Sohn (SF) til Altinget | Fødevarer.

"Vi kan se, at alkoholforbruget blandt børn og unge i Danmark er meget højt i forhold til andre lande. Hvis vi kan finde måder at nedbringe det, vil vi gøre det, og i den forbindelse vil vi se på lovgivningen omkring alkoholreklamer til børn og unge," siger Ole Sohn, der nu har nedsat et udvalg, som skal gennemgå de nuværende regler på området.

Information er også vigtigt
Der er allerede i dag strenge regler, når det kommer til alkoholreklamer i forhold til børn og unge. Der er forbud mod reklamer rettet mod den målgruppe, og det er ikke tilladt at reklamere i medier med mere end 30 procent børn og unge blandt publikum.

Men ifølge Ole Sohn har internettet og mobiltelefonerne ændret måden, virksomheder kommer i kontakt med børn og unge på, og det er blandt andet her, udvalget skal granske alkoholreklamerne.

Udvalget skal aflevere en statusrapport til Erhvervs- og Vækstministeriet inden udgangen af marts 2013 og færdiggøre sit arbejde inden slutningen af 2013. Det er dog endnu uvist, om arbejdet vil munde ud i reelle lovinitiativer.

"Derudover handler det også om at øge informationen om alkohol til børn og unge," siger han.

Bryggerierne er positive
Hos bryggeriernes bracheorganisation, Bryggeriforeningen, er man positivt stemt over for regeringens initiativ.

"Det, synes vi, er yderst fornuftigt at kigge på. Vi ønsker ikke på nogen måde at markedsføre os over for børn og unge under 18 år. Der er allerede et totalt forbud mod markedsføring mod børn og unge, men hvis vi kan få det system, vi har, til at fungere endnu bedre, så er det da velkomment," siger dirketør Niels Hald til Altinget | Fødevarer.

Det er i dag tilladt at reklamere i medier med op til 30 pct. børn og unge blandt publikum. Hvad ville du sige til, hvis den grænse blev sat ned?
"Vi er ikke afvisende over for, at det kan være en god ide, men det er vigtigt, at vi har nogle regler, der kan administreres og virker i praksis. Det kan jo være svært at garantere, at der slet ikke er børn og unge blandt publikum."

De nuværende regler for alkoholreklamer er en udmøntning af markedsføringslovens påbud og god markedsføringsskik og er aftalt mellem relevante brancher, myndigheder og forbrugerrådet. Og Bryggeriforeningen er meget interesseret i det nye udvalgs arbejde.

"Vi håber jo, at vi bliver indbudt i arbejdet," siger formand Niels Hald.

,

Forrige artikel Masteruddannelser dumper på stribe Masteruddannelser dumper på stribe Næste artikel Gitte Lillelund Bech stopper i politik Gitte Lillelund Bech stopper i politik