Regeringen vil drøfte lastbil-krav fra EL

LASTBILER: Enhedslisten vil kompenseres for, at regeringen har valgt at skrotte lastbilafgifterne. Regeringen er klar til drøftelser.

Regeringen er ifølge Altinget.dks oplysninger klar til at drøfte Enhedslistens krav om midler til bedre og billigere kollektiv trafik.

Det sker, efter at regeringen har valgt at kassere kørselsafgifter for lastbiler, der skulle give penge til netop den kollektive trafik. Men ifølge Enhedslistens skatteordfører, Frank Aaen, skal der endnu mere til for at tilfredsstille partiet.

"Der skal ske noget i forhold til at nedbringe forureningen fra lastbiler, som også var formålet med kørselsafgifterne," siger han.

Enhedslisten og regeringen har i forbindelse med finansloven for 2012 aftalt, at der skal indføres kørselsafgifter, som skal give midler til kollektiv trafik. Derfor skal Enhedslisten kompenseres, mener Frank Aaen, der dog ikke ønsker at lægge sig fast på, hvordan de to krav skal imødekommes. Nu har regeringen bolden, lyder det.

S kræver tålmodighed 
Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen, vil ikke bekræfte oplysningerne om, at regeringen er klar til at drøfte muligheder for midler til den kollektive trafik. Han fortæller dog, at man naturligvis vil indkalde Enhedslisten til forhandlinger, når regeringens konkurrenceevnepakke – hvor en afskaffelse af de planlagte lastbilafgifter vil indgå – er blevet præsenteret.

Om regeringen skylder Enhedslisten kompensation, ønsker han derimod ikke at kommentere.

"Vi står over for et forhandlingsforløb, og jeg vil nødig foregribe begivenhedernes gang," siger Thomas Jensen.

I har argumenteret for, at lastbilafgiften vil skabe mindre forurening for lastbiler, så hvad skal der ske på det område?

"Generelt arbejder regeringen på at skabe grønnere transport. Desværre må vi konstatere, at en lastbilafgift ikke vil få den grønne effekt, som vi ønsker," siger Thomas Jensen.

Men er I så klar til at finde andre løsninger, der kan begrænse forureningen for lastbiler, nu I ikke mener, at afgifterne er den rette vej at gå?

"Vi opretholder jo den afgift, som allerede er i dag, og den bidrager også til miljøbelastningen. Så det er ikke bare sådan, at vi fuldstændig fjerner lastbilernes afgifter," siger Thomas Jensen.

Men det udgør 310 millioner kroner om året, og altså slet ikke i nærheden af, hvad de nye afgifter skulle ligge på, og som skulle give miljøeffekter. Er man ikke nødt til at gøre noget mere?

"Vi har lige besluttet at fjerne den her afgift, og man må væbne sig med tålmodighed," siger Thomas Jensen.

Forrige artikel Venstre vil have åbnet energiaftale Venstre vil have åbnet energiaftale Næste artikel VU: Venstre er på gal skolekurs VU: Venstre er på gal skolekurs