Ole Birk Olesen: København skal sætte turbo på udviklingen af nye bydele

DEBAT: København skal sætte turbo på udviklingen af nye bydele med boliger og arbejdspladser. Det er den eneste metode til at forhindre eksploderende boligpriser, skriver Ole Birk Olesen. 

Af Ole Birk Olesen (LA)
Tidligere boligminister og spidskandidat for Liberal Alliance ved kommunalvalget i København

Hver by og hver egn har sin egen identitet, sine egne kendetegn. København i dag, i 2020, er byen, som tiltrækker de danskere, som vil mest.

Det er København, man drager til eller forbliver i, hvis man har de største drømme og de højeste ambitioner og ikke vil stille sig tilfreds med nattelivet i Aalborgs Jomfru Ane Gade, handelslivet i Odenses Kongensgade eller kulturlivet i Aarhus Musikhus, når man har fri.

København er Danmarks svar på New York i Frank Sinatras sang: "I am leaving today, I want to be a part of it, New York, New York".

Hvert år kommer tusindvis af primært unge mennesker fra hele landet til København for at studere, for at arbejde og for at leve i en by, som også verden uden for Danmark ser med beundring på.

I København blander de sig med unge mennesker, som er opvokset i byen, og som har tilsvarende store ønsker til deres fremtid. Det præger København, dette evige ’influx’ af nogle af de mest efterspurgte mennesker som Danmark kan byde på.

Udbud af boliger skal øges
København har sine områder med offentligt understøttet alment boligbyggeri, hvor man får adgang til et hjem, hvis man har stået længere tid på en venteliste end andre, som ikke blev skrevet op af deres forældre ved fødslen. Eller hvor man bliver anvist bolig af kommunen, hvis man har boligsociale problemer.

Men de resterende 80 procent af boligerne i København tilbyder sig til dem, der er villige til at ofre mest for at bo midt i den københavnske drøm.

Hvis ens mål er at bo billigt, så er størstedelen af København ikke stedet at søge hen. Det vil altid være muligt at finde boliger med en lavere husleje uden for København. Det er omkostningen ved at være en attraktiv by, som mange gerne vil bo i. Når efterspørgslen er høj, så er priserne det også.

Men hvis vi sørger for, at byen kan vokse i takt med, at flere mennesker vil bo her, så vil det bremse boligprisernes himmelflugt. Lad os gøre det! Vi vil alle gerne have, at vores børn har råd til at bo i den samme by som os, når de flytter hjemmefra.

København skal sætte turbo på udviklingen af nye bydele med boliger og arbejdspladser. Det er ikke kun den bedste, men også den eneste metode til at forhindre eksploderende boligpriser: Øget efterspørgsel på boliger skal mødes af øget udbud af boliger.

Lille Vesterbro og Lynetteholmen
Nordhavn er i fuld gang med at blive udvidet og bebygget, men det er ikke nok. Næste område, hvor kranerne skal stilles op, bliver "Lille Vesterbro" (eller hvad det kommer til at hedde) - det tidligere godsbaneareal vest for Dybbølsbro.

Cirka samtidig bør vi tillade byudviklingen af Refshaleøen og Kløvermarkskvarteret, såfremt ejerne af de områder indvilliger i at bidrage økonomisk til infrastrukturen til og fra de nye bydele.

Når disse tre områder er cirka færdigudviklede, skal vi kunne stikke spaden i jorden til boliger og arbejdspladser på Lynetteholmen, den nye ø ved indsejlingen til Københavns Havn, som både skal give plads til dem, der vil bo i byen, og sikre København mod fremtidig risiko for oversvømmelser.

Sideløbende med disse store udviklingsprojekter skal bystyret hele tiden være åben over for nye og bedre anvendelser af attraktive arealer, som i forvejen er bebyggede. Stilstand findes kun i byer, som er gået i stå.

København skal have den indstilling, at byen skal have lov til at udvikle sig med de behov, som nye indbyggere og nye arbejdspladser har.

København er aldrig færdig, altid på vej.

Forrige artikel Frank Jensen: København må aldrig blive en by for de få velstillede Frank Jensen: København må aldrig blive en by for de få velstillede Næste artikel Maria R. Gjerding: Vilde naturparker er afgørende for at redde Danmarks natur Maria R. Gjerding: Vilde naturparker er afgørende for at redde Danmarks natur