Engelbrecht afviser trængselsafgift, men lover ladestandere over hele landet

MODTAGELSE: Transportminister Benny Engelbrecht hælder elbilkommissionens idé om at indføre en afgift på biltrafik for at reducere trængslen i hovedstaden ned ad brættet. Han vil arbejde for ladestandere i alle områder af landet, lover han. 

Sårene efter det ti år gamle slagsmål om betalingsringen rundt om København er muligvis ikke helet helt endnu. 

I hvert fald afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) prompte at indføre en trængselsafgift i miljøzonen rundt om København, efter at Anders Eldrups bilkommission i sin nye rapport lufter netop den idé. 

"Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men vi vil ikke bekæmpe mobilitet. Derfor vil vi ikke indføre en trængselsafgift i København," sagde Benny Engelbrecht, da han fredag middag mødte pressen for at reagere på kommissionsrapporten.

"Hvis folk tvinges ud af bilerne, uden at der er tilstrækkeligt med tilbud i den kollektive trafik, så går det ud over mobiliteten."

Afgiften tyder ifølge Anders Eldrups kommission ellers til at være en samfundsøkonomisk overskudsforretning, fordi den både kan reducere trængslen og skabe et bedre miljø i København. 

Ladere i hele landet
Mens ministeren blankt afviste forslaget om en trængselsafgift, var han mere lunt stemt overfor idéen om at lade kommunerne sætte offentlige ladestandere i udbud.

Også selvom det potentielt kan være en underskudsforretning i visse dele af landet.

"Vi skal sikre adgang til ladestandere overalt i Danmark, sådan at alle danskere har mulighed for at vælge de grønne biltyper, uanset om man bor i et brokvarter i København eller i Sønderjylland eller i Nordjylland. Det er helt afgørende for regeringen, at vi får hele Danmark med i den grønne omstilling, uanset hvilken type by, man bor i," sagde han.

Benny Engelbrecht nævnte, at regeringen og partierne bag aftalen om grøn omstilling af biltransporten fra december allerede har afsat 200 millioner kroner til at rulle ladestandere ud. Men regningen bliver større endnu, forventer han.

"Der skal mere til. Det er noget af det, som vi med stor sandsynlighed kommer til at kigge på, når vi kommer tilbage med den grønne mobilitetsplan," sagde han.

Er der tilstrækkeligt incitament til, at alle kommunerne laver udbud, selvom det nogle steder vil være en underskudsforretning, fordi leverandørererne vil kræve et tilskud? 

"Det bliver vi nødt til at analysere nærmere. Jeg er ret sikker på, at der er kommuner, hvor det helt sikkert vil være meget rentabelt, men det er klart, at det her skal analyseres nærmere." 

Forrige artikel Mød advokaterne, der skal lægge arm om Støjbergs skæbne i Rigsretten Mød advokaterne, der skal lægge arm om Støjbergs skæbne i Rigsretten Næste artikel Myndigheder vender tomlen ned til KL’s “dødsliste”  Myndigheder vender tomlen ned til KL’s “dødsliste”