Kvalitetsreform kan skabe bureaukrati

DEBAT: RenoSam advarer regeringen. Kvalitetsreformen kan skabe ekstra administration og behov for flere ansatte.

Af Vagn Larsen,
formand, RenoSam

RenoSam (der er foreningen af kommunale affaldsselskaber) har lyttet til regeringens markante politiske ønske om at adskille myndigheds- og driftsopgaver, men har sine betænkeligheder.

Det er helt afgørende, at der ikke opstilles hindringer for en fornuftig, praktisk varetagelse af de kommunale opgaver på affaldsområdet.

I et netop offentliggjort debatoplæg kommer RenoSam med sit bud på, hvordan snitfladerne mellem myndigheds- og driftsopgaver kan indrettes, så kommuner og affaldsselskaber fortsat kan foretage en praktisk, hensigtsmæssig og rationel drift.

En rigid adskillelse af myndigheds- og driftsopgaver kan komme til at betyde, at der skal køre en kommunal myndighedsperson lige i hælene på den private vognmand, der henter affald.

Det vil sige, at det job, der i dag bliver udført af én og samme person, i fremtiden kun kan udføres af to. Det siger sig selv, at det vil være en væsentligt dyrere og mere ineffektiv løsning.

Regeringen har i deres eget oplæg til en kvalitetsreform netop slået til lyd for, at "vi ikke bare kan øge antallet af beskæftigede i den offentlige sektor."

Adskillelse - men med fornuftige undtagelser 
RenoSam mener, at der skal omtanke til. Hvis vi skal øge kvaliteten, effektiviteten og fleksibiliteten i den offentlige sektor, er det afgørende, at vi kan indrette en borgernær service, der bruger færre ressourcer på administration og bureaukrati og flere på at løse selve opgaven.

RenoSam mener, at man opnår en mere klar organisatorisk adskillelse af opgaverne, ved at lade kommunerne varetage myndighedsopgaverne, og affaldsselskaberne de øvrige opgaver.

På trods af en adskillelse af myndigheds- og driftsopgaver skal det være muligt for kommunerne at varetage de kommunale opgaver på affaldsområdet på en praktisk og fornuftig måde.

Det skal for eksempel være muligt for skraldemanden at vurdere, om affaldssækken er fyldt for meget, eller om adgangen til affaldsspanden er blokeret af fx cykler, byggematerialer, barnevogne m.v.

Nogle jurister mener, at en sådan individuel vurdering af om borgerne har overholdt reglerne for afhentning af affald, kun kan forstås som en myndighedsopgave. Og myndighedsopgaver kan kun varetages af kommunen.

Kvalitetsreform kan skabe bureaukrati
Hvis det synspunkt skulle være rigtigt, vil det få meget voldsomme administrative og økonomiske konsekvenser. En adskillelse af myndigheds- og driftsopgaver vil så betyde, at der skal køre en kommunal myndighedsperson lige i hælene på den private vognmand, der henter affald.

Det vil sige, at det job, der i dag bliver udført af én og samme person i fremtiden kun kan udføres af to. En myndighedsperson fra kommunen og en driftsperson f.eks. en privat vognmand.

Det siger sig selv, at det vil være en væsentligt dyrere og mere ineffektiv løsning. Det er næppe hensigten i et samfund med et arbejdsmarked, der viser tegn på overophedning.

I RenoSams debatoplæg kommer foreningen med et fremadrettet bud på, hvordan en adskillelse af opgaverne kan gennemføres i praksis.

RenoSam mener, at det alene bør være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om fire veldefinerede myndighedsopgaver. Men herudover bør kommuner og affaldsselskaber have mulighed for at organisere og samarbejde om alle øvrige opgaver.

De fire veldefinerede myndighedsopgaver er:

  • At vedtage lokale affaldsregulativer
  • At fastsætte affaldsgebyrer efter MBL § 48
  • At udøve virksomhedstilsyn
  • At træffe afgørelser (i form af påbud, forbud og tilladelser)

Forrige artikel Godt drikkevand: Er det en myte? Næste artikel KL: Vi skal tale affald nu