K-ordfører: Gavnligt at importere affald

DEBAT: De Konservatives miljøordfører slår i dagens debatindlæg til lyd for at forbrændingsanlæggene skal kunne importere ugiftigt affald.

Af Christian Wedell-Neergaard,
miljøordfører (K) 

Den offentligt ejede og regulerede affaldssektor skal i den kommende folketingssamling til politisk behandling.

Baggrunden er, at regeringen nu i begge regeringsgrundlag har markeret, at der skal ske en liberalisering af sektoren. Reformen er forberedt grundigt, dels af et udvalg med repræsentanter for parterne, der afsluttede sit arbejde for 1½ år siden, og dels af et internt ministerieudvalg.

Sektoren har nu ventet længe nok på en afklaring. Det er tid til den politiske debat, som vil blive startet i efteråret med et debatoplæg.

Justeringerne på affaldsområdet er påtrængende af flere grunde.

For det første har det offentlige ikke længere monopol på løsning af opgaverne på affaldsområdet. Der findes i dag professionelle private behandlingsvirksomheder inden for stort set alle affaldsfraktioner.

Virksomheder der er underlagt offentlig kontrol og tilsyn. Tiden er derfor inde til at diskutere, om det i alle tilfælde er rimeligt, at det offentlige driver erhvervsmæssig aktivitet på feltet. Og vi skal sikre fair konkurrencevilkår, hvor offentlig og privat produktion bevæger sig i samme marked.

Manglende konkurrence kan give for lave priser
For det andet skal vi udvikle mulighederne for affaldsselskaberne, så de får et stærkt incitament til effektiv drift.

Kunderne fortjener de lavest mulige priser. Den nuværende organisering af affaldssektoren giver anledning til manglende konkurrence, der kan give for høje priser.

Det gælder især på forbrændings- og deponiområdet, hvor vi bør sikre en større gennemsigtighed i prisfastsættelsen og om muligt større konkurrence mellem de enkelte anlæg.

Et element som bør debatteres i den forbindelse er, om vi via en mere konsekvent adskillelse af  "udøver-bestiller-opgaven"  på hele det kommunale  affaldsområde, kan sikre borgerne bedre priser og selskaberne mere frie rammer.

Vi bør også se på om det fortsat er rimeligt, at vi i relation til erhvervslivets affald ikke har større grad af valgfrihed i forhold til, hvor man vil aflevere sit affald. Naturligvis under forudsætning af at behandlingen foregår miljømæssigt forsvarligt.  

For det tredje skal vores regulering tilpasse sig, at vi er en del af det indre marked. Et marked, hvor vi i Europa hjælper hinanden med at løse opgaverne på affaldsområdet.

Kommunerne må importere affald fra udlandet
Det betyder, at Danmark eksporterer affald til andre EU-lande, og at vi også på nogle områder tager imod affald fra andre. Men på et punkt fører vi i min optik en for restriktiv politik, og det er i relation til import af ugiftigt  forbrændingsegnet affald.

På det felt har vi ledig kapacitet, og blandt andet Tyskland har for meget affald. Jeg så gerne, at det var overladt til kommunerne, som ejer hovedparten af vores forbrændingsanlæg, at afgøre om man ville være solidarisk med det øvrige EU om løsning af vores fælles opgaver eller ej, og om man vil udnytte sin behandlingskapacitet optimalt.  

Det grundige forarbejde lægger et godt fundament for efterårets politiske debat.

Det er glædeligt, at der i det forberedende udvalgsarbejde har været så stor grad af enighed mellem kommunerne og erhvervslivet om reformerne på området.

Danmark skal være ét marked
Enigheden dækker blandt andet forslag til liberalisering af markedet for behandling af genanvendeligt erhvervsaffald, en forsimpling af de utroligt mange kommunale affaldsregulativer mv.

Visionen er Danmark som ét marked, frem for opdelt i en række kommunale markeder og mindre bureaukrati. Alle disse forslag bør umiddelbart kunne implementeres, såfremt der er politisk vilje blandt Folketingets partier.

I forhold til forbrændingsområdet skal vi ikke i mål i dette efterår. EU's affaldsrammedirektiv er til revision, og det kan få betydning for, hvordan sektoren skal reguleres fremover.

Det vil derfor være meningsløst at gennemføre en ensidig dansk reform, for så at skulle ændre reglerne et eller to år senere, når affaldsrammedirektivet er vedtaget. På trods af det bør det drøftes, om vi kan gennemføre mindre forandringer, der åbner op for bedre kapacitetsudnyttelse i sektoren samt skaber større gennemskuelighed.

Den fulde reform på forbrændingsområdet bør derfor efter min mening vente til vi kender udfaldet af Europa-Parlamentets førstebehandling af direktivet. Det sker vel i foråret 2007.

 

Forrige artikel Ilt-svind: En røst fra fortiden? Næste artikel Import af affald bliver hverdag