Råd: V- og K-MEP'er modarbejder Danmark

DEBAT: Det Økologiske Råd kan ikke forstå, hvordan konservativ EU-parlamentariker kan tale om at forbyde benzinbiler, når man samtidig vil udvande kortsigtede stramninger.

Christian Ege,
Formand, Det Økologiske Råd

Christian Rovsing, MEP for De Konservative, har foreslået, at benzin- og dieselbiler skal forbydes fra 2025 - for at blive erstattet af el- og brintbiler. (Se linkboks.)

Det er da et spændende forslag. Men lige så relevant er det at spørge Christian Rovsing, hvad der skal ske i årene frem til 2025. Netop nu behandles et direktivforslag i Europa-Parlamentet og Ministerrådet om CO2-udslip fra nye biler.

Det oprindelige forslag var, at det gennemsnitlige udslip fra nye biler fra 2012 skulle ned på 120 g/km - hvor det i dag er ca. 160 g/km. Allerede, da forslaget blev officielt fremsat fra EU-Kommissionen sidste år, var det svækket, så det nu lød på 130 g som krav til bilindustrien.

Hellere langsigtede krav
Det skulle så ved andre tiltag bringes ned på 120 g - bl.a. ved brug af vedvarende energi i transportsektoren, især de kontroversielle biobrændstoffer.

Stærke kræfter arbejder nu på yderligere svækkelse af direktivet, bl.a. Christian Rovsings konservative gruppe i Parlamentet. Man diskuterer også et mere langsigtet krav til nye biler i 2020, hvor forslagene spænder fra 80 til 110 g/km.

Den danske regering arbejder for at fastholde et så ambitiøst direktiv som muligt imod bl.a. de store bilproducerende lande Tyskland og Frankrig. Det er tidligere kommet frem, at Venstres medlemmer af Parlamentet ville stemme for afsvækkelse af direktivet, imod den danske regerings politik.

Støtter danskere bilindustrien?
De forsvarede sig med, at de følte sig bundet til at stemme sammen med deres gruppe i Parlamentet. Jeg har ikke hørt Christian Rovsing udtale sig om, hvordan han har tænkt sig at stemme. Jeg håber dog, at Christian Rovsing ønske om et vidtgående mål i 2025 også vil afspejle sig i, at han støtter ambitiøse krav til bilproducenterne i den mellemliggende periode.

Jeg håber således ikke, at Christian Rovsing på linje med Venstre-folkene vil støtte de mere tilbageskuende dele af bilindustrien - og så blot bruge forslaget om forbud i 2025 til at aflede opmærksomheden fra beslutningerne om, hvad der skal ske i de nærmeste år.

Forrige artikel Regeringen afhængig af landbrugets klimaindsats Regeringen afhængig af landbrugets klimaindsats Næste artikel Troels Lund: SF-finanslovsforslag er absurd