SoMe-ekspert: Facebook er ikke fjenden

DEBAT: Der er ingen grund til pessimisme i den danske mediebranche. Medierne skal blot blive bedre til at lære af blandt andre Facebook, samt bruge Facebook til distribution og målrettet markedsføring, skriver ekspert i sociale medier Astrid Haug.

Af Astrid Haug
Selvstændig rådgiver og cand. mag. i medievidenskab

”If you can’t beat them, join them” kunne være mediernes parole i forhold til deres helt store udfordring – nemlig Facebook.

For Facebook ikke har tænkt sig at gå væk, så hvordan arbejder medierne med udviklingen og ikke imod den?

Kunstig intelligens
Facebook satser lige nu heftigt på virtual reality og kunstig intelligens så som chatbots. Danske medier ville gøre klogt i at kigge i samme retning, for det er den vej, udviklingen går.

Men hvad er den egentlige udfordring for danske medier? Jo, for det første er de for små, til at Facebook vil lege med dem – sådan for alvor.

For det andet har de svært ved at udvikle software, der kan matche det, som de store tech-giganter tilbyder på markedet.

Og for det tredje taber de annoncemarkedet til Facebook og Google.

Facebook – nutidens avisbud?
Hvad har de så af muligheder? Først og fremmest skal de sørge for at skaffe data på brugerne, for data bliver guld værd i fremtiden.

Dernæst kan de bruge Facebook til distribution og målrettet markedsføring. Distribution og markedsføring har aldrig været gratis – papir, avisbude og telefonsælgere koster også penge.

For det tredje skal de anvende intelligent software til at lave rugbrødsjournalistikken – populært kaldet robotjournalistik. Det kan give medierne et både billigere og bedre produkt. For slet ikke at nævne den mulighed for research og debat, som der er på Facebook.

Gentænk mediestøtten
Det er svært at tale om danske mediers forhold uden også at tale om mediestøtte. Vi kunne som et tankeeksperiment forestille os, at vi gentænkte mediestøtten helt forfra.

Kunne man for eksempel forestille sig, at hvis mediestøtten var baseret på de unges medievaner, så ville der gå flere penge til digitale platforme og mindre til tv og print?

Dernæst skal mediernes forretningsmodel naturligvis også gentænkes – for hvis der er færre annoncekroner, skal de lave et digitalt produkt, som folk vil betale for. Netflix, HBO, Spotify og en række nye danske online medier viser, at danskerne gerne betaler for digitalt indhold.

Grund til optimisme
Min opfordring til danske medier og journalister lyder: Hold fokus på bolden. Hvordan sikrer vi bedst, at alle danskere får relevant viden om, hvad der foregår i Danmark og internationalt? Hvordan skaber vi en sund debat danskerne imellem?

Og for de mere aktivistiske medier – hvordan ændrer vi rent faktisk noget?

Dét er de afgørende parametre for danske mediers fremtid – og ikke at vi fastfryser mediebilledet, som det ser ud i dag.

De unge mediebrugere er både politisk interesserede og meget digitale, så der er alt mulig grund til at se optimistisk på mediernes fremtid.

 

Indlægget har tidligere været bragt som tale i programmet "Digital dagsorden" på TV 2 News.

Forrige artikel Aller: Børst støvet af ja-hatten Aller: Børst støvet af ja-hatten Næste artikel Ulrik Haagerup: Vi skal forholde os til dilemmaet med Facebook Ulrik Haagerup: Vi skal forholde os til dilemmaet med Facebook