SMVdanmark: En produktionsrabat for filmproducenter kan redde dansk film

Danmark har før været førende inden for filmindustrien. Det kan vi blive igen, og en produktionsrabat er en oplagt løsning til at styrke branchens vilkår, skriver Niklas Winther.

Vidste du, at for godt 100 år siden var Danmark datidens svar på Hollywood, da Danmark var verdensmestre i at producere stumfilm?

Det er længe siden, og Hollywood er desværre ikke længere at sammenligne med København.

Men vi kan komme derhen igen, hvis vi retter lyset mod filmbranchens rammevilkår. Et simpelt tiltag kan pege os tilbage helt mod toppen af den internationale filmelite, styrke den danske filmbranche, Danmarks branding og statskassen.

Torsdag 29. august afholder alliancen for dansk produktionsrabat, som SMVdanmark er en del af, en høring på Christiansborg om en såkaldt incentive-ordning – en ordning, som vil kunne frigøre Danmark fra sin kedelige særstatus som det ene af to europæiske lande, der ikke har produktionsrabat.

Det vil sige en rabat, hvor udenlandske filmproducenter automatisk får en andel af produktionsomkostningerne refunderet fra statskassen i det land, filmen optages i, eller hvor efterarbejdet udføres.

{{toplink}}

Danmarks særstatus betyder helt konkret, at mange film ikke bliver filmet her i landet, alene fordi det ikke kan betale sig i sammenligning med at filme i et land, der har produktionsrabat.

Danmark er sammen med Luxemburg blandt de mindste attraktive lande, fordi de ikke tilbyder produktionsrabat, hvilket også forklarer, at Danmark sammen med Luxembourg har været lokation for færrest film siden 2010.

Vækst kræver investering

En produktionsrabat er ikke kun godt for dansk film. En undersøgelse viser, at investeringen kan komme op til fire igen i Danmark.

Alene i skatter og afgifter vil der komme over dobbelt så meget tilbage i statskassen, og dertil kommer tjenester som udstyr, transport, hoteller og catering. I regnestykket er der ikke inkluderet brandingværdi af Danmark og øget turisme, som også er en afledt positiv effekt fra mange af de andre lande, der har en produktionsrabat.

Disse fund bakkes op af erfaringer fra andre lande.

Da det norske kulturministerium evaluerede deres ordning med produktionsrabat fra 2020 til 2023 konkluderede de, at den de seneste tre år havde skabt indtægter med en faktor 4,7, og at den herudover havde skabt betydelig branding af Norge og tiltrukket turister.

Lignende resultater så man i Finland, England, Frankrig og Irland, hvor produktionsrabatter kommer igen med faktor mellem tre til fire i bruttoværditilvækst.

At indføre en produktionsrabat i Danmark er også en oplagt løsning til at styrke branchens vilkår, fordi den i modsætning til dansk filmstøtte, også støtter filmproduktion, VFX, animation og udenlandske film optaget på dansk jord.

Det vil både gavne hele underskoven i den danske filmbranche, ligesom den vil gøre Danmark til at attraktivt land at producere film i og skabe nogenlunde ens konkurrencevilkår på tværs af EU.

Vi snyder altså både os selv for film, beskæftigelse, branding og gode indtægter ved at stå tilbage som et af de eneste lande uden produktionsrabat i Europa, så hvad venter vi på?

{{toplink}}

Forrige artikel Alternativet: København skal være en OK-fin by – ikke en OL-by Alternativet: København skal være en OK-fin by – ikke en OL-by Næste artikel Dansk Teater: Kulturministerens nye rolle i regeringen sender et vigtigt signal Dansk Teater: Kulturministerens nye rolle i regeringen sender et vigtigt signal