Skoleidræt er en investering i fremtiden

IDRÆTSDEBAT: Skolen er en helt central arena, hvis man vil give børn og unge gode sundheds- og motionsvaner for livet. Derfor ønsker Dansk Skoleidræt, at revideringen af idrætsområdet tilgodeser behovet for at sætte fokus på motion og bevægelse i skoleregi.

Af Steen Hjorth
Generalsekretær i Dansk Skoleidræt 

I denne tid pågår et stort og spændende arbejde med at nytænke idrætten i Danmark — herunder de tilskud, en række organisationer modtager fra de såkaldte tips- og lottomidler.

Det betyder, at alle de nuværende tilskudsmodtagere får mulighed for at evaluere deres nuværende og kommende placering i fremtidens idrætsbillede.

Således også Dansk Skoleidræt, der som sit vigtigste mål har at fremme folkesundheden ved at sætte fokus på grundskolens idrætsundervisning og skolernes muligheder for at tilbyde deres elever bevægelsesaktiviteter i relation til sundhed, trivsel og læring.

Et vigtigt arbejde, fordi skolen er det eneste sted, vi har mulighed for at nå alle børn og give dem gode vaner for livet.

Dansk Skoleidræt en uundværlig sparringspartner for skolerne
Dansk Skoleidræts aktiviteter organiseres både lokalt og fra centralt hold.

15 kredsforeninger udbyder hvert år flere end 500 lokale skoleidrætsaktiviteter, de lokale medlemsskoler, cirka 65 procent af alle landets folke- og privatskoler, har mulighed for at deltage i.

Derudover tilbyder landsorganisationen alle landets skoler at deltage i en række aktiviteter, der sætter fokus på idrætsundervisningen og på en række bevægelsesaktiviteter både før, under og lige efter skoletid.

Gode idrætsoplevelser, der giver børnene og de unge mod på endnu mere idræt og dermed også har en positivt afsmittende effekt på medlemstallet i idrætsforeningerne.

Således er Dansk Skoleidræts aktiviteter med til at løse en af de helt store samfundsmæssige opgaver, nemlig at inkludere og involvere børn i fysiske aktiviteter, så de har mulighed for at leve op til myndighedernes anbefalinger om minimum 60 minutters daglig fysisk aktivitet.

Også i forhold til den nye folkeskolereform har vi i Dansk Skoleidræt meget at byde på. Vi har en bred vifte af tilbud, der passer som fod i hose til den nye skolevirkelighed, hvor alle elever fremover skal have 45 minutters daglig bevægelse.

Derudover har vi en stærk forankring i skoleverdenen. Både fordi vi samarbejder med skolerne, og fordi idrætslærerne udgør en stor del af vores organisation.

Vi anser derfor os selv som en vigtig spiller og en uundværlig sparringspartner for skolerne, når reformen træder i kraft.

Vi vil bruge tid på udvikling!
Dansk Skoleidræt modtager hvert år cirka 1,8 millioner kroner fra tips- og lottomidlerne samt cirka 120.000 kroner i driftstilskud fra Undervisningsministeriet.

Dette beløb svarer til cirka 25 procent af organisationens samlede omsætning. Resten af omsætningen stammer fra tilskud fra fonde.

Denne finansieringsform betyder, at vi må bruge en stor del af vores tid på fundraising. Tid, der i stedet kunne bruges til at udvikle nye skoleidrætsaktiviteter.

De uundværlige tilskud fra fondene gør det naturligvis muligt at udvikle en række relevante tilbud, men efterlader sjældent mulighed for at sikre drift af alle aktiviteterne.

Styrk mulighederne for bevægelse i skolen
Allerhelst ser vi Dansk Skoleidræt som en central spiller i det fremtidige idrætsbillede. Men sker der radikale ændringer i den nuværende struktur, kan vi også se os selv i andre sammenhænge.

Hvis man forestiller sig, at arbejdet med den frivillige idræt samles i én organisation, kunne man måske også forestille sig, at arbejdet med leg, idræt, motion og bevægelse i institutionsverdenen blev placeret i en anden organisation.

Om det bliver et fremtidsscenarie er svært at spå om, men vi har dog ét ønske i forbindelse med en revideret udlodningslov:

Vi vil gerne have flere ressourcer og ”muskler” at spille med. Dels fordi den nye skolereform udløser et helt nyt behov for at sætte fokus på motion og bevægelse i skoleregi. Dels fordi vi dermed kunne få mulighed for at indgå i flere samarbejder med andre organisationer, der kan sikre nye og kvalificerede bevægelsestilbud i skolen.

 

Forrige artikel Sæt forbrugerne i centrum Sæt forbrugerne i centrum Næste artikel Løgn på løgn om Europas fortælling Løgn på løgn om Europas fortælling