Sådan fastholder vi dansk films succes

DEBAT: Den kommende filmaftale skal understøtte en ny bæredygtig forretningsmodel for dansk film. Vi bør følge den internationale udvikling og etablere et ’digitalt salgsvindue’ lige efter biografpremieren, skriver Allan Hansen, adm. direktør i Nordisk Film.

Af Allan Hansen
Adm. direktør i Nordisk Film

Den relativt velsmurte motor i dansk film er stærkt udfordret. På trods af prisregn og publikumssucces er de danske filmproducenter nødlidende. På få år har de mistet halvdelen af deres nettoindtjening. Årsagerne er flere.

Filmstøtten er ikke reguleret i otte år. DVD-salget falder med cirka 30 procent om året. Piraterne på nettet giver vores film væk. Videobutikkerne lukker, fordi ingen længere lejer DVD’er.

Heldigvis er der gryende gang i digitalt leje og salg af film - men endnu slet ikke noget, der erstatter det, som vi mister.

Brug for mere filmstøtte i fremtiden
Problemet skal løses, og det haster. Dansk films komplekse økosystem skal fornys hurtigt, men nænsomt. Hvis ikke vi gør noget, så vil konsekvensen vise sig som dalende kvalitet og færre danske film. Det tager tre til fem år at lave en film, så konsekvenserne viser sig forsinket.

Som en del af løsningen bør regeringen lette låget på statskassen en smule og regulere filmstøtten. For branchen leverer i den grad varen for filmstøtten på i alt 435 millioner kroner.

Når eksempelvis Thomas Vinterbergs ’Jagten’ både trækker mere end 650.000 danskere i biografen og får en Oscar-nominering, så er det både uvurderlig branding af Danmark og kultur, der når bredere ud til folket, end noget teater eller museum nogensinde opnår.

Husk, det er nærmest et mirakel, hver gang en film produceres i Danmark. Det er humlebien, der ikke ved, at den ikke kan flyve. Det er mod alle odds, at der produceres så gode film i et lille land som Danmark.

En ny bæredygtig forretningsmodel
I løbet af de sidste fire år er fire film, som Nordisk Film er involveret i, blevet Oscar-nomineret. Det regner ned over dansk film med kunstnerisk hæder og priser fra det store udland. Og dansk films andel af de solgte biografsæder ligger på cirka 30 procent, hvilket kun overgås af Frankrig og måske Nordkorea.

Men der skal mere end filmstøtte til. Der skal skabes nye og holdbare indtægter i en tid, hvor vi er presset af den digitale udvikling og nye medievaner. Det er afgørende at få skabt en ny bæredygtig forretningsmodel på internationale markedsvilkår.

Nordisk Film har for nylig offentliggjort vores bud på en ny forretningsmodel i vores udspil til forhandlingerne om ny filmaftale. Kernen i vores udspil er, at vi skal se uden for landets grænser og vælge dokumenterede måder at øge indtægterne på.

I dag er biograferne det første og stærkeste ’salgsvindue’ for film. Derefter er der samtidig premiere på DVD, BlueRay, digital leje og digital eje.

Inspireret af digitalt salgsvindue fra USA
Men i USA er der stor succes med at indføre et nyt tre uger langt selvstændigt ’salgsvindue’ tre og en halv måned efter biografpremieren, hvor publikum kan købe en digital kopi af filmen til evig eje. Filmen får dermed en kort periode, hvor en del af publikum køber den til en pris væsentligt over lejeprisen på 39 kroner.

Det gør de, fordi de absolut må eje filmen, fordi de ikke kan vente, eller fordi de ønsker at have den med på iPad’en til flyrejsen. Erfaringerne fra USA er yderst lovende.

Salgsvinduet tjener to milliarder dollars allerede i år og udgør nu 10 procent af det samlede marked for ’home entertainment’. Nordisk Films beregninger viser, at hvis det voksende digitale lejemarked i Danmark suppleres med ’digital eje’, så vil det samlede digitale marked udgøre cirka 700 millioner kroner om året i 2020.

Det svarer til, hvad det smuldrende fysiske marked med DVD og BlueRay udgjorde i 2011. Vi tror altså, at denne lille justering af markedet kan erstatte en betydelig del af de tabte indtægter.

Der er dog plads til flere initiativer
Men vi vurderer, at der skal drejes på flere knapper for at redde filmproducenterne. Eksempelvis skal DR udlægge mere produktion af tv-drama.

Og måske skal der etableres et ’fast track’ for film, der ikke har gennemslagskraft i biograferne, så de hurtigt kan komme ud til digitalt salg og leje, betalings-tv og tv-stationerne.

Vi er også åbne over for at overveje, om biografvinduet kan kortes et par uger.

Dansk film skal også i fremtiden være af høj kunstnerisk kvalitet, levere oplevelser og spejlingerne af livet og verden til et stort publikum.

Det kræver, at alle parter hurtigt, men nænsomt får fornyet økosystemet i dansk film.  

Forrige artikel De originale oplevelser skaber værdi De originale oplevelser skaber værdi Næste artikel LA: Det skal DR stille til rådighed LA: Det skal DR stille til rådighed