De originale oplevelser skaber værdi

DEBAT: I Holbæk Kommune har man de seneste år arbejdet på at udvikle en række kulturelle initiativer for at skabe originale oplevelser i byen. Det har været med til at skabe værdi for byen, lyder budskabet fra Brian W. Ahlquist, kultur- & fritidschef i Holbæk Kommune.

Af Brian W. Ahlquist
Kultur- & Fritidschef i Holbæk Kommune 
 
Vækst, læring og arbejdspladser fylder - med rette - meget i den politiske debat og i de politiske prioriteringer i disse år. I den sammenhæng er der mange, som spørger, i hvilket omfang kulturen kan indgå som lokomotiv - eller måske bare som hjælpemotor - for den ønskede vækst?

REG LAB har udarbejdet en analyse, som blandt andet peger på tilstedeværelsen af klyngeerhverv og tætte forpligtende partnerskaber som afgørende for vækst. En satsning, som skal kobles tæt til uddannelse og ambitiøs byudvikling indpasset i nye organisationsformer.
 
Der er med andre ord brug for at tænke på tværs, og langt ud over kommunegrænserne - men alligevel fokusere på nicher.

Klynger med kulturelt islæt
Men har satsningen på kulturen så overhovedet nogen rolle at spille i denne sammenhæng? Der findes danske eksempler på, at kulturen kan spille en rolle i forhold til vækst, og hvis den tænkes ind i klyngerne og de forpligtende fællesskaber, så kan kulturen bidrage væsentligt til væksten i en kommune.

I Holbæk Kommune har vi de seneste år arbejdet målrettet på at udvikle en række markante – og ikke mindst - originale byrum. Dels har vi, med flot opbakning fra en række store fonde - opkøbt Brorfelde Observatorium, som skal udvikles til et lærings- og oplevelsescenter, dels er vi i gang med at restaurere et markant gammelt skibsværft medtilhørende beddinger i Holbæks gamle havn.
 
Endelig har tilstedeværelsen af byens to professionelle teatre udviklet et stærkt kreativt miljø inden for scenekunst og formidling.

Fælles for de tre miljøer er, at der inden for hvert område findes ”små klynger” (faglige miljøer) bestående af frivillige, professionelle, og endda mindre virksomheder med specialviden på områderne.
 
Endelig samarbejdes der i alle klynger med uddannelses- og forskningsinstitutioner forskellige steder i landet. Disse samarbejder vil vi udvikle på i de kommende år.

Originale oplevelser kan skabe værdier for Holbæk
Som mange andre steder arbejder vi også i Holbæk på at udvikle vores event- og kulturtilbud, som netop nu indarbejdes i en strategi, som skal sætte retning på arbejdet.

Et arbejde, som skal tage sit udgangspunkt i at udvikle unikke oplevelser med udgangspunkt i de stedbundne klynger, hvis indhold (i en smeltedigel mellem frivillige, uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner, og erhvervsfolk) er med til at give byen en selvstændig identitet og positiv position i borgeres og besøgendes bevidsthed.

Med udgangspunkt i værft og træskibshavn skabte vi, i et tæt samspil med vores klynger, en kulturel smeltedigel af en event forankret på havnen i 2013. Allerede det først år havde vi 30.000 besøgende i pinsen, og dette arbejde vil vi naturligvis fortsætte med at udvikle professionelt i årene, der kommer.
 
I samarbejde med Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi og Holbæk Erhvervsforum gennemførte vi det første år en mindre analyse af de besøgendes opfattelse og handlemønstre på baggrund af eventen.
 
Selv om svarene alene bygger på 149 respondenter er der alligevel flere interessante oplysninger, som vi i de kommende år vil indsamle flere data og analysere ud fra. I 2014 følger vi op med en ny analyse med 1000 respondenter.

En signifikant andel af respondenterne angav, at eventen bidrog til lokal stolthed. Hvis tendensen igen holder, peger anden viden på, at gode oplevelser til en by/et sted/et event bevidst såvel som ubevidst har betydning for vores by, idet positive associationer har sammenhæng med ønsker om at besøge, arbejde eller måske bare få oplevelser – eller gøre - handel i vores by.

Udgangspunktet i de stedbundne – og originale klynger – bevirker samtidig, at mange frivillige indgår i og udvikler kompetencer i et samspil med byen. Det skaber identitet og originalitet, som igen er et løbende aktiv for byen.

Måske ikke afgørende, men kulturen har sin nok plads
Så nok er kulturen kun sjældent ikke i sig selv en afgørende vækstfaktor, men der er gode eksempler på, at den har stor betydning for identitet – og dermed vækst. Både i Roskilde (festivalen), Horsens (koncertbyen) og Herning (Boxen) tror jeg for alvor på, at de kulturelle aktørers kompetencer er af stor betydning i en vækstsammenhæng.

Og så til sidst ikke et ord om, at kunst og kultur giver mennesker nogle fundamentale kundskaber. Nemlig evnen til at kunne lege og eksperimentere.
 
Evnen til at forstå os selv og hinanden, og dermed skabe det potentielle mulighedsrum, som gør os i stand til ”at forestille os” og udvise den empati, vi alle skal trække på, når vi skal forstå det ukendte og det anderledes.
 
Mon ikke også det kan bruges, når vi som samfund skal skabe vækst i bred forstand for vores borgere?

Forrige artikel V: DR og private producenter skal samarbejde mere V: DR og private producenter skal samarbejde mere Næste artikel Sådan fastholder vi dansk films succes Sådan fastholder vi dansk films succes