Joy Mogensen svarer skuespiller: Denne regering kan ikke dømmes for nøl med blankmedieordningen

REPLIK: Skuespiller Annete Støvelbæk efterlyser en ny og moderne blankmedieordning. Arbejdet for at beskytte kunstneres rettigheder er i gang, men det må baseres på fakta og forholdes til danskernes faktiske kopivaner, skriver Joy Mogensen (S).

Af Joy Mogensen (S)
Kultur- og kirkeminister

Dagene, hvor danskerne i stor stil kopierede sange over på kassettebånd, MiniDiscs og CD'er og film over på VHS-bånd og DVD'er, er en saga blot. Det kan alle vist hurtigt blive enige om.

Derfor er det heller ikke svært at blive enige om at modernisere den måde, vi kompenserer kunstnere for tilladt privatkopiering på denne type lagringsmedier, også kaldet blankmedieordningen.  

Anette Støvelbæk efterlyser i et indlæg her i Altinget adresseret til mig, at der kommer gang i forhandlingerne. Jeg ved, at rettighedshaverne har ventet længe på en ny og moderne blankmedieordning, og jeg forstår godt utålmodigheden.

Jeg er opsat på at finde en løsning, og forhandlingerne er i gang igen, efter at corona lagde dem brak for et år siden. 

I samme åndedrag vil jeg tillade mig at påpege, at det her er en sag, jeg har arvet fra tidligere regeringer. Denne regering kan ikke dømmes for nøl. Vi arbejder målrettet på at finde en løsning.

Begrænset privatkopiering
Men hvornår har du egentlig sidst lavet en kopi af en sang eller en film? Det er nok nemmere at huske, hvornår du sidst har streamet musik fra Spotify eller en film fra Netflix. Og når du streamer, kopierer du ikke. 

Anette Støvelbæk skriver, at kompensationsordningen skal baseres på fakta. De fakta eksisterer i form af en dugfrisk opdateret rapport udarbejdet af Seismonaut for Kulturministeriet.

Rapporten afdækker omfanget af privatkopiering blandt danskerne, og den viser, at et flertal af befolkningen ikke foretager kopiering og lagring af indhold på deres telefoner, tablets og så videre.

Blot 15 procent har foretaget kopiering inden for det seneste halve år – og heraf er det kun 7 procent, som har anvendt deres smartphones til formålet. Det er en vigtig pointe, da netop smartphones er det lagringsmedie, som der sælges flest af – i 2019 blev der i Danmark solgt lige knap 1,3 millioner smartphones.  

Jeg er helt med på, at kunstnernes forretningsmodeller er presset af den nye teknologi, og jeg vil meget gerne drøfte initiativer til at støtte den skabende kunstner i den henseende. I det lys er blankmedieordningen bare ikke det rigtige værktøj.

Tal står ikke mål med virkeligheden
Blankmedieordningen er juridisk en erstatningsordning for privatkopiering. Og da danskerne beviseligt ikke i stort omfang kopierer og lagrer indhold på eksempelvis deres smartphones, skal den ekstra regning ved køb af en smartphone, være afstemt i forhold til adfærden. Ordningens kompensationsniveau skal være evidensbaseret, retvisende og afspejle danskernes privatkopieringsadfærd på de pågældende medier.  

Anette Støvelbæk nævner i sit indlæg de 44 millioner kroner, som min forgænger Mette Bock spillede ud med i forhandlingerne, som en 'uanstændig ramme' og skriver, at det ikke vil være fair med mindre end et trecifret millionbeløb.

Det tal har jeg svært ved at få til at passe med den kopieringsadfærd, som vi ved, at danskerne har – og jeg vil i al stilfærdighed minde om, at regningen går direkte til den enkelte dansker hver eneste gang, at der købes en smartphone, en tablet eller en computer til privat brug.

Derfor skal beløbet også stå mål med virkeligheden. Et trecifret millionbeløb er en meget stor regning at sende videre til danskerne, når man ser på det egentlige omfang af kopiering. Men jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at få en rimelig aftale på plads, og jeg er selvfølgelig åben over for argumenter, der understøtter behovet for et anderledes niveau.  

Forrige artikel Kulturhusene i Danmark: Statsstøtte, ja tak, men ikke i form af lov for kulturhuse Kulturhusene i Danmark: Statsstøtte, ja tak, men ikke i form af lov for kulturhuse Næste artikel Uafhængige pladeselskaber: En revideret blankmedieordning er essentiel for kunstnernes økonomiske fundament Uafhængige pladeselskaber: En revideret blankmedieordning er essentiel for kunstnernes økonomiske fundament